• Release (Bio): 2021-03-26
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-06-28
  • Release (Streaming): 2021-04-30
  • Streamingplattform: Disney +
  • Tagline: See you down the road.
  • IMDb: Nomadland

Den lilla staden Empire i Nevada består helt och hållet av anställda hos den lokala gipsplattefabriken. När verksamheten läggs ner 2011 är det inte bara fabriken som stängs, utan hela staden. De som en gång bott och arbetat där tvingas flytta till andra städer och skaffa nya jobb.

En av dem som måste ta detta steg är Fern. Hon har arbetat på fabriken i många år tillsammans med sin make, som nyligen avlidit. Nu bestämmer hon sig för att sälja av de flesta av sina ägodelar, skaffa sig en van att bo i och leva nomadliv. Hon tar ströjobb här och där för att försörja sig, bland annat som paketpackare på Amazon eller som värdinna på campingplatser.

Under sin resa, som är lika mycket en mental resa som fysisk, möter hon många likasinnade människor. Människor som valt bort lyxen med en fast adress i förmån för friheten i en campervan, men också människor som av andra skäl tvingats leva på detta sätt. Oavsett anledning visar det sig finnas en stark gemenskap och gruppkänsla bland dessa moderna nomader.

“Nomadland” är baserad på boken “Nomadland: How to Survive in the Twenty-First Century” av journalisten Jessica Bruder. Redan 2017 gjordes det en kort dokumentär, “ Camperforce”, baserad på boken. Filmen, som plockade hem Oscars för bästa film, bästa regi och bästa kvinnliga skådespelare, är regisserad av Chloé Zhao och producerad av Frances McDormand, som också spelar huvudrollen i filmen.

Även om McDormands karaktär Fern är helt fiktiv har filmen en stark dokumentärkänsla. Det styrks inte minst av det faktum att de allra flesta människorna i filmen spelar sig själva. De nomader som Fern umgås med är riktiga nomader, som är sig själva och oftast inte ens visste om att Fern var en rollkaraktär förrän efter inspelningens slut.

“Nomadland” är ingen lättsam popcornfilm du sätter på efter fredagstacosen. Den kräver mer uppmärksamhet och kommer högst sannolikhet finnas kvar i ditt medvetande ett bra tag efteråt. Med all rätt, det är en mycket gripande film med fantastiskt agerande av McDormand och David Strathairn, som är en av de andra få faktiska skådespelare i filmen. Dessutom är filmen fantastiskt vacker med storslagna vyer. Man kastas från snöiga vintrar till soliga ökensomrar med vibrerande färger.

Rekommenderas varmt!