• Originaltitel: Total Recall
  • Speltid (min): 109
  • Release (Bio): 1990-09-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-10-11
  • Tagline: They stole his mind, now he wants it back.
  • IMDb: Total Recall

Byggarbetaren Douglas Quaid är fascinerad av Mars och vill gärna resa dit, men hustrun Lori är inte alls sugen på en sådan resa. Quaid överväger att istället besöka Rekall Inc., ett företag som erbjuder “falska minnen” som implanteras direkt in i hjärnan, och få sin Marstripp på den vägen. Men något går snett under proceduren och Quaid vet nu inte vem han egentligen är, vem han kan lita på och vem som försöker döda honom. Allt han vet är att han måste få sitt arsle till Mars.

Jag vet inte hur många gånger jag sett “Total Recall” sedan biopremiären 1990, men de är legio. Såg den först på någon pirat-VHS (filmad inne på biograf i USA, sedan kopierad femtioelva gånger mellan NTSC och PAL för att få den extra krispiga bildkvaliteten), sedan bio, sedan hyr-VHS, köp-VHS och sedan DVD i ett par omgångar. Har fortfarande kvar den numera klassiska plåtutgåvan från Artisan, där skivan ligger i en rund, röd burk som ska föreställa Mars. Top notch.

Nu ger då Studio S ut filmen på DVD och bluray i Sverige och det är med ett stort flin jag återbesöker filmen. Det har säkert gått ett par år sedan sist, men den bjuder inte på några överraskningar. Jag kan storyn, jag kan replikerna. Det här är underhållning på hög nivå, från Schwarzeneggers storhetstid. Michael Ironside är en fantastisk skurk (som han alltid är, denne legend) och makeup-effekterna signerade Rob Bottin håller än idag.

Paul Verhoeven har regisserat, och det är häftigt att tänka att hur mycket jag än älskar “Total Recall” hamnar den inte ens på min “Verhoeven Top Three”-lista (“Starship Troopers”, “RoboCop”, “Den fjärde mannen”, “Turkisk konfekt” och “På blodig mark” är alla bättre filmer). Med tanke på att “Total Recall” fortfarande är en stabil fyra visar det bara vilken kapacitet den mannen har. Fan, till och med “Showgirls” är underhållande!