• Originaltitel: Respect
  • Speltid (min): 145
  • Release (Bio): 2021-08-13
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-11-29
  • Tagline: The Queen Arrives
  • IMDb: Respect

Aretha Franklin (1942-2018) kallades med all rätt för “The Queen of Soul”. En fantastisk sångerska, låtskrivare och pianist som hänförde musikälskare världen över under flera decennier. Hon var också väldigt aktiv politiskt, och kämpade för mänskliga rättigheter, kvinnors rätt i samhället och inte minst mot rasism och segregering.

I filmen “Respect” spelas hon skickligt av Jennifer Hudson, som faktiskt handplockades av Aretha själv. Hennes far spelas av Forest Whitaker som sällan är dålig, men den största överraskningen för mig var Marlon Wayans, som är riktigt otäck i rollen som Arethas make Ted White. Jag har fram tills nu avfärdat Wayans som lite av en pajas i pajasfilmer som “Scary Movie”, men här visar han var skåpet ska stå. Han påminner inte så lite om Laurence Fishburnes Ike Turner i “What’s Love Got To Do With It”. Hatten av herr Wayans, hatten av.

Som en biografi är “Respect” aningen tunn. Även med en speltid på närmare två och en halv timme får man snabba på om man ska försöka täcka en så massiv och imponerande karriär som Arethas. Nu har man valt att avsluta filmen 1972 med den klassiska liveinspelningen av “Amazing Grace”, en skiva som kom att sälja mer än två miljoner exemplar. Med tanke på att hon var aktiv fram till sin död 2018 pratar vi ändå om 46 år som inte avhandlas i denna biografi.

För mig är det avsaknaden av lite mer djup som gör att filmen inte riktigt når upp till en fyra i betyg. Jennifer Hudson själv är dock en solklar femma, och den musik vi bjuds på i filmen är förstås fantastisk så jag kan ändå rekommendera filmen.