• Originaltitel: F9
  • Speltid (min): 145
  • Release (Bio): 2021-07-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2021-11-29
  • Tagline: Justice is coming.
  • IMDb: Fast & Furious 9

Dom och Letty försöker leva ett lugnt liv ute på landet tillsammans med sonen Brian. Men lugnet varar inte länge, snart dyker resten av gänget upp. De har snappat upp en krypterad nödsändning från Mr Nobody, som efter dekryptering och superhackande visar sig innehålla information om topphemlig utrustning som absolut inte får hamna i fel händer.

Det visar sig att en del av denna utrustning redan har hittats av en toppspion, som dessutom visar sig vara Doms bror…

Jakten är i full gång, och den här gången kommer den att ta gänget till platser de garanterat aldrig besökt förut.

Det tog mig ovanligt lång tid att komma till den punkt där jag kan skriva en recension av “Fast & Furious 9: The Fast Saga” (eller “Fast 9”, eller “F9” - serien har varit bedrövlig i namngivningen). Inte för att filmen i sig är för lång - även om två och en halv timme är i längsta laget - utan för att jag helt enkelt låg efter. Den första filmen mindes jag rätt bra, men den andra i serien hade jag väldigt svaga minnen av efter att bara sett den en gång för 18 år sedan. De resterande sex filmerna, sju om man räknar med spinoffen “Fast & Furious: Hobbs vs Shaw”, hade jag inte sett alls. Så för att bilda mig en korrekt uppfattning om “F9” bestämde jag mig för att se dessa först. Det blev en resa som innehöll både riktigt underhållande filmer och riktiga lågvattenmärken (“Tokyo Drift”, jag tittar på dig).

Då jag är måttligt intresserad av street racing, och ännu mindre av drifting, var det först framåt den femte filmen i serien som jag började bli riktigt intresserad. Att gå över till heistformat var något som franchisen verkligen vann på i mitt tycke, och att få med Dwayne Johnson och Jason Statham (m.fl.) var också ett lyft, speciellt då jag alltid ansett att Vin Diesel är rätt trist.

I den nionde filmen är dock Johnson inte längre med, utan istället introduceras John Cena som Doms lillebror. Tyvärr är han inte alls lika karismatisk och rolig som i t ex “The Suicide Squad” utan känns nästan lite bortslösad här. Det stora problemet ligger dock i det faktum att den här filmen verkligen hoppar över hajen, för att använda ett försvenskat uttryck. Nog för att tidigare filmer innehållit sekvenser som varit extremt överdrivna och overkliga, men nu är det bara löjligt. Tyvärr inte heller löjligt på ett sätt som är roligt, utan mer suckframkallande löjligt. Dessutom är filmen förvånande nog riktigt långsam stundtals, något ingen av de tidigare filmerna varit.

Jag kan omöjligt ge “F9” ett högre betyg än en tvåa. En hyfsat stark sådan, men likväl en tvåa.