• Originaltitel: Infinite
  • Speltid (min): 106
  • Release (Bio): 2021-08-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-01-10
  • Tagline: Many lives. Unlimited potential.
  • IMDb: Infinite

På jorden finns det ca 500 personer som minns alla sina tidigare liv, och allt de lärt sig under dessa. Dessa personer kallas “Infinites”, eviga. De är uppdelade i två fraktioner; en som kallas för “de troende” och som tror att detta är en gåva som ska användas för att hjälpa mänskligheten. Den andra gruppen kallas för “nihilisterna” och de anser att det är en förbannelse att behöva minnas alla sina gamla liv och anser att enda utvägen är att döda allt liv på jorden.

Evan McCauley är en plågad ung man. Som liten fick han diagnosen schizofreni, och han har förmågor och kunskaper han inte kan förklara. När han blir kontaktad av både troende och nihilister som påstår att han i själva verket är en återfödd vid namn Treadway vet han först inte vad han ska tro. Det låter ju fullkomligt galet, men han har inget att förlora utan går med på att försöka väcka gamla minnen till liv. Det visar sig att han inte bara är en troende, utan även den som sitter på det slutgiltiga vapnet som kan rädda världen från nihilisterna…

“Infinite” är en soppa till film. Pretentiös, och med ett relativt intressant koncept, men genomfört på ett sätt som inte gör filmen någon tjänst. Specialeffekter vars kvalitet pendlar mellan bra och löjeväckande och en träig Mark Wahlberg i huvudrollen hjälper inte heller.

Jag undrar om denna historia, som bygger på en bok, inte hade passat bättre i TV-serieform där man kunnat ägna mer tid åt de tidigare liv som nu bara omnämns i förbifarten. Det hade kunnat bli lite som den gamla “Highlander”-serien från 90-talet. I nuvarande form är “Infinite” inget jag kan rekommendera.