• Originaltitel: Scream
  • Speltid (min): 114
  • Release (Bio): 2022-01-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-04-19
  • Tagline: It's always someone you know.
  • IMDb: Scream

Jag är definitivt ett fan av de tidigare fyra "Scream"-filmerna. En ganska lyckad slasherfilmserie som många gånger på ett begåvat sätt lyckats kombinera självmedveten metahumor med brutala dödsfall och vilka-är-mördarna-spänning. Femman heter rätt och slätt "Scream" och är det första kapitlet som skräcklegenden Wes Craven inte har regisserat (på grund av att han sorgligt nog har gått ur tiden).

25 år sedan första massakern är mördaren Ghostface tillbaka i hålan Woodsboro. Hen terroriserar av någon anledning systrarna Sam och Tara som drar ett tungt lass i filmen. Den klassiska trion med ständiga överlevare dyker förstås upp för att hjälpa till - Sidney, Gale och Dewey. Upplägget är det vanliga med en krets av ungdomar som huvudmisstänkta.

Jag gillar de nya, tuffa tjejerna (Sam och Tara) i täten. Kompetent skådespeleri där av Melissa Barrera och Jenna Ortega. Uppskattar även Billy Loomis-kopplingen, utan att avslöja för mycket. Snyggt inslag! Gillar även att filmskaparna skojar rejält med skräckfilmsklyschor, prettoskräck, legacytrenden och rysare som stryker (en högre) siffra i titeln (som denna rulle gjorde haha).

Blir det fler knivskarpa filmer i följetongen är "Scream" i desperat behov av ett miljöombyte. Nu har Woodsboro gjort sitt, tycker jag. Sedan går det dessvärre att lista ut en hel del med ett tränat "Scream"-öga, när det gäller upplösningen. Jag hade velat bli ännu mer överraskad för att höja upp till en fyra i betyg. Men likväl har vi här en ytterst välgjord slasheruppföljare för fansen. Den förtjänar ett pandemianpassat biobesök.