• Svensk titel: Venom: Let There Be Carnage
  • Originaltitel: Venom: Let There Be Carnage
  • Speltid (min): 97
  • Release (Bio): 2021-10-20
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-02-07
  • IMDb: Venom: Let There Be Carnage

Eddie Brock försöker få till en fungerande vardag trots den inneboende parasiten - förlåt, symbioten - Venom. På jobbsidan har seriemördare Cletus Kasady bett Eddie personligen att skriva ner hans historia för att folk ska få veta vem denne dödsdömde fånge egentligen är. Då Eddie tillsammans med Venom listar ut var Kasady har gömt sina offers kroppar är succén ett faktum och Eddie når en helt ny nivå av berömdhet.

Kasady är dock inte helt nöjd då han anser att Brock inte uppfyllt sitt löfte. Vid ett möte i fängelset mellan de båda uppstår tumult, och Kasady biter Brock i handen och får i sig en liten bit av Venom. Med en alldeles egen symbiot i sig får Kasady helt nya förutsättningar att både överleva den stundande avrättningen men också att slå sig fri från fängelset.

Med Kasady på fri fot, assisterad av sin flickvän Shriek och sin nya inneboende, symbioten Carnage, går ingen säker. Nu är det upp till Eddie och Venom att ännu en gång rädda San Fransiscos invånare.

“Venom: Let There Be Carnage” tar vid där den första filmen slutade, och bjuder på i stort sett samma saker fast uppskruvat till elva. Höjdpunkterna är fortfarande gnabbandet mellan Eddie och Venom och Tom Hardy är fenomenalt schizofren när han går omkring och till synes pratar med sig själv.

Woody Harrelson spelar Cletus Kasady, en karaktär som inte känns alltför avlägsen Mickey Knox från “Natural Born Killers”. Han gör det med bravur, och får det att se enormt enkelt ut. Michelle Williams är tillbaka som Eddies före detta fästmö Anne, och vi får också se Naomie Harris som Shriek, Kasadys flickvän. Det tog ett tag innan jag kände igen henne, Shriek är en betydligt skitigare och ruffigare karaktär än Moneypenny i de senaste Bondrullarna.

Jag tycker inte “Venom: Let There Be Carnage” är lika bra som den första filmen, men det är bra nära. En stabil trea blir det.