• Speltid (min): 334
  • Release (Streaming): 2021-12-29
  • Streamingplattform: Disney +
  • IMDb: Book of Boba Fett, The

Recension - Streaming

"The Book of Boba Fett" har precis gått i mål på Disney+ med sina sju omdiskuterade avsnitt. Tellusfilm är redo med en pricksäker liten recension från en fjärran galax. Varning för spoilers!

Om vi börjar med skådespelarduon som står i centrum - Temuera Morrison ("Attack of the Clones") och Ming-Na Wen ("Agents of S.H.I.E.L.D.") - så är de högst kompetenta att spela de före detta prisjägarna Boba Fett och Fennec Shand. Säsongen öppnar bra med råa, sandiga tillbakablickar och början på en ful maktkamp i nuet på Tatooine. Huvudkaraktären genomgår på ålderns höst en pånyttfödelse när han (tillfälligt) förlorar sin rustning och blir polare med sandfolket. Det står även klart att Boba Fett har någon slags moralisk kod, vilket ger rollfiguren lite mer tyngd.

Ludwig Göranssons "Ronja Rövardotter"-liknande signaturmelodi växer med tiden. Visuellt är det mycket snyggt och påkostat, som förväntat av "Star Wars". Hatten av för den bombastiska finalen där alla hjältar (och hjältinnor) får glänsa i en sjuhelsikes batalj.

Men det finns problem. Ensemblen är lite för tunn (åtminstone inledningsvis). Serien hade kunnat bli ännu bättre om storyn berättats kronologiskt och mer fokuserat (med färre tillbakablickar). Det man inte kan blunda för är att "The Book of Boba Fett" tyvärr inte är lika engagerande som "The Mandalorian". Mando är den stora stjärnan i gänget. Det är honom vi bryr oss om.

Taskigt då att Din Djarin själ precis allt strålkastarljus från Fett då han och urgullige Grogu i princip kapar två hela fullproppade avsnitt. Mycket oväntat. En högst efterlängtad smältugnscomeback som dessutom uppgraderar hjältens fordon och låter Ahsoka och Luke göra värdiga gästinhopp. Underbart! Men det underminerar totalt Fett som leading man i hans egen följetong.

Det är uppenbart att fokus ligger på att bygga ett Mando-verse inom "Star Wars". Kosta vad det kosta vill. Is this the way?