• Svensk titel: King's Man, The
  • Originaltitel: The King's Man
  • Speltid (min): 130
  • Release (Bio): 2022-01-05
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-02-23
  • IMDb: King's Man, The

Orlando, hertig av Oxford, är en nobel änkling som lever tillsammans med sin son Conrad och tjänstefolk. På hustruns dödsbädd lovade han att hålla sonen säker och långt ifrån allt vad krig heter. Men när första världskriget står på glänt samtidigt som Conrad är myndig och väldigt mån om att tjäna sitt land är det lättare sagt än gjort.

Ett spektakulärt äventyr påbörjas, där både Orlando och Conrad gör allt vad som krävs för att tjäna sitt land mot ondskefulla krafter som har namn som Rasputin, Mata Hari och Lenin i sitt släptåg. Samtidigt skapas grunden till den hemliga organisation Kingsman. Jag vill faktiskt inte beskriva handlingen mer än så då det blir svårt att undvika spoilers.

“The King’s Man” är en prequel till de tidigare filmerna “Kingsman: The Secret Service” och “Kingsman: The Golden Circle” och här får vi se Ralph Fiennes i huvudrollen som Orlando Oxford. Han är omgiven av andra fina skådespelare såsom Gemma Arterton, Rhys Ifans, Djimon Hounsou och Charles Dance för att nämna några. I de scener som utspelas i England får jag nästan lite “Downton Abbey”-vibbar, vilket uppskattas.

Så hur står sig denna mot de förra filmerna? Jag tycker faktiskt att det är ganska svårt att jämföra dem. Visst, alla tre är riktigt snyggt och kompetent gjorda, med imponerande fightingkoreografi och spännande handling. Men vad jag saknar i denna är den humor som genomsyrade de första två filmerna, och därmed den “riktiga” Kingsmankänslan, om man kan säga så.

Det är just den lilla detaljen som gör att filmen för mig inte når upp till samma höga nivå som sina föregångare, utan hamnar strax nedanför fyran. Men en stark trea är det definitivt.

“The King’s Man”, © 2022 20th Century Studios.