Bullitt - special edition

• Svensk titel: Bullitt - special edition
  • Originaltitel: Bullitt
  • Speltid (min): 110
  • Release (Blu-ray/DVD): 2005-08-31

”You feel like Steve McQueen when you’re driving in your car” från låten Moviestar var ungefär allt jag visste om Bullitts färgstarka huvudrollsinnehavare. Nu vet jag betydligt mer om fenomenet McQueen tack vare en intressant och heltäckande dokumentär som medföljer som extramaterial i denna specialutgåva. Genom filmklipp och intervjuer berättas det om den framgångsrika filmkarriären, från kultfilmen The Blob till avslutande The Hunter, och det stundtals struliga privatlivet med föräldralöshet, otrohet och knark.

Finns det något originellt med Bullitt? Kanske det kanske. Filmens slirande biljakt var banbrytande när det begav sig och kom att kopieras flitigt. Inspelningarna skedde helt och hållet on location, och inte i en studio som var brukligt. I sjukhusscenerna användes riktiga läkare och sjuksköterskor för att göra filmen så verklighetstrogen som möjligt.

Äventyrlige Steve McQueen (The Great Escape, The Thomas Crown Affair) spelar alltså den egensinnige snuten Frank Bullitt. Han får i uppdrag att skydda ett nyckelvittne i en betydelsefull rättegång. Vittnet blir utsatt för mordförsök och Bullitt ger sig beslutsamt i kast med gärningsmännen.

McQueen har onekligen starquality med sina klarblåa ögon och sin coola attityd, men det hjälps inte när filmens story blir luddig och på gränsen till tråkig. Allt är tidstypiskt för 60-talet, från klädstilen till den jazziga musiken. Att betygsätta en film av igår med dagens mått är egentligen inte särskilt rättvist. Bullitt passar sig nog bäst för nostalgikern. Filmen har några schyssta scener, men faller handlöst på intrigen och den dämpade tonen, hur man än vrider och vänder på det.

Det är extramaterialet vid sidan av som utgör det verkliga mervärdet för den filmintresserade, i synnerhet tidigare nämnda McQueen-dokumentär samt en mer allmän dokumentär som behandlar filmklippningens betydelse, från stumfilmens tid och framåt. Dessa två dokumentärer rekommenderas med råge, även om själva filmen är medelmåttig. Jag blir däremot sugen på att se Steve McQueen i en vassare produktion…

Tack så mycket till WB för recensionsexet.