My Little Eye

• Svensk titel: My Little Eye
  • Originaltitel: My Little Eye
  • Release (Bio): 2003-06-27
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-01-07

Tycker du att det händer för lite i svenska Big-brother? Då kanske Marc Evans skräckfilmversion av dokusåpan, ’My little eye’, vara något för dig.

Fem ungdomar ska under sex månader leva avskilt i ett hus och om de klarar av det får de dela på 1 miljon dollar. Om någon går ut från huset innan tiden är slut – så blir det inga pengar. Sådana är reglerna och i inledningen kastas vi helt sonika rakt in i handlingen med bara en vecka kvar av halvåret. Ständigt övervakade av kameror i alla vrår börjar stress och mörka hemligheter från det förflutna att spela de medverkande spratt… spratt som kan kosta dem liven.

’My little eye’ är en helt klart intressant film som direkt från start känns fräsch. Många frågor söker svar och efter ett antal underliga händelser är den stora frågan om det som inträffar är något arrangerat för att sätta lite färg på sista veckan i huset eller om det finns ett verkligt hot. Just denna undran huruvida det är på riktigt eller inte känns igen från underskattade ’The Game’ samt makalöst dåliga Halloween 9 för att nämna några exempel. I ’My little eye’ är denna fundering central och det tenderar att ibland bli lite för mycket och speciellt i slutet känns det en aning krystat.

Men detta faktum bör inte fästas för mycket fokus vid med tanke på filmens stora behållning –kamera-arbetet. Genom härliga bildlösningar, bilder ur fokus och den extremt obehagliga night-vision kameran fungerar utmärkt för att bygga upp en krypande stämning där det många stunder faktiskt känns som om vi verkligen tjuvkikar på deltagarna. Lägg till detta ett suggestivt ljudspår och du har ett par scener som väldigt effektiva.

Skådisarna fungerar bra även om de är ganska anonyma med ett undantag – Kris Lemche. Om manus kan sägas att det faktiskt är ganska dåligt. Men om du accepterar klyshor som att alla inblandade stereotyper har mörka hemligheter, att när de konfronteras med ett hot envisas med att dela upp sig i mindre grupper samt att hela konceptet förutsätter en hel del som i verkligheten varit svårt att genomföra är My little eye en riktigt spännande pärla som definitivt är värd att ses. 3:an är stark.

Ett tips! Kolla in DVD-utgåvan som är klart bra och innovativ.

Erik Norin