Kejsarens nya stil

• Svensk titel: Kejsarens nya stil
  • Originaltitel: Emperor's new groove, the
  • Release (Bio): 2001-02-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-11-14

En oerhört ytlig och bortskämd kejsare får sig en läxa när han tvingas framleva några dagar som talande lamadjur. Han får dock hjälp av en lamaherde vars by han tänker utplåna för att bygga ett badpalats. Jojo, i Disneys värld är detta vardagsmat, sånt händer hela tiden, och det är ju en del av charmen.

I Disneys senaste tecknade historia är mycket sig likt, men vissa av Disneys klassiska kännetecken har lämnats därhän eller iallafall fått mindre utrymme. Vi slipper smöriga sångnummer om hur någon vill lämna sitt trista liv och ge sig ut på äventyr, vi slipper en storslagen kärlekshistoria och vi slipper få ett viktigt och angeläget budskap nerkört i halsen. Visst, kejsaren dansar lite (riverdance och moonwalk bland annat), men han sjunger inte. Den enda kärlekshistorien är lamaherdens mystrevliga äktenskap som redan hunnit resultera i två barn, och ett på väg, när filmen börjar. Faktum är att det här är nog den första gravida kvinna jag sett i en Disneyfilm. Vad gäller budskap finns det väl ett, men det tillåts aldrig bli särskilt irriterande och övertydligt när det presenteras på ett så rasande underhållande sätt.

För så här roligt har jag inte haft på en Disneyfilm sedan Aladdin. Tempot är extremt högt, de visuella skämten och lustiga replikerna susar förbi i en ständig ström och när man inte garvar småler man. Den exakta motparten, Ringaren i Notre Dame, var kanske lite för otäck och vuxen för barnen, Disneys egentliga huvudpublik. Om man vill invända något liknande mot Kejsaren vore det kanske att väldigt mycket av det skojiga med filmen förmodligen passerar de lite mindre förbi. Inte för att det är så högtravande och 'vuxen' humor, mest smart slapstick och sköna nyanser i miner och tonfall, men det är nog lite i mesta och snabbaste laget för många av barnen. Kanske har jag fel.

Själv hade jag som sagt hjärtligt trevligt iallafall. Om ni såg förra årets Kalle Anka på julafton minns ni kanske scenen där laman och herden ska ta sig uppför ett stup, medan krokodiler hungrigt cirklar i vattnet nedanför. Tyckte man det var kul gillar man resten av filmen, för den präglas av samma fantasi, tempo och lite elaka humor. Allt är extremt i filmen, som är tecknad som en blandning av Disneys Törnrosa och Ren och Stimpy. Den elaka rådgiverskan ser förfärligt gammal och skrumpen ut, medan hennes medhjälpare, den mycket rolige och mångsidige muskelmannen Kronk, är byggd som en överdriven parodi på Schwarzenegger. Lamaherden ser ut som om han är huggen i sten.

En ganska lättviktig Disney, men som underhåller en rejält och tål att ses om. Jag ger den 4, för sällan har jag sett så mycket skoj trängas på så få filmminuter. Som vanligt när det gäller Disney är också de svenska rösterna klart godkända, så inte ens en dubbad visning kan förstöra charmen.

Anders Lindahl