Saving Grace

• Release (Bio): 2000-09-01

Sedan Allt Eller Inget kom med sin blandning av klassisk brittisk dramatik och absurd humor har man märkt en smygande ström av liknande filmer i dess kölvatten. Senast var det det danska lyckopillret Bornholms Eko där man koncentrerade sig på en grupp fiskare som allt gick åt helvete för. Nu har debutanten Nigel Cole knåpat ihop en film i samma anda som kanske inte är något direkt lyckopiller, mer en glädjepinne.

I huvurollen ser vi den alldeles underbara Brenda Blethyn som Grace Trevethyn vars make just dött. Efter sig lämnar han inte bara sorg utan också en för Grace okänd skuld på 300.000 pund. En summa som Grace naturligtvis inte har men banken ser en lösning, Grace får helt enkelt sälja sitt stora och fina hus. Så kan det naturligtvis inte gå till men det tycks inte finnas någon annan lösning. I alla fall inte förrän hennes f.d. trädgårdsmästare Matthew (Craig Ferguson från Drew Carrey Show) ber henne hjälpa honom rädda en av hans hampaplantor. Grace som är orkidéexpert får till slut fog med plantan och även en storslagen idé. Hon ska odla och sälja marijuana tills hon fått ihop de pengar hon behöver för att betala skulden.

Det kan man säga är handligen i ett nötskal men filmen bjuder faktiskt på fler dimensioner än vad omslaget påvisar. De dramatiska undertonerna är tillräckligt påtagliga för att man som åskådare ska bry sig och den absurda humorn är precis så kryddig som den behöver vara. Saving Grace rör sig med lätthet från det dramatiskt tunga till det enkla och okomplicerade utan att det känns det minsta krystat. Slutscenen skulle i vilken annan film som helst kunnat bli hur dålig som helst men här funkar det alldeles utmärkt.

Cole har verkligen ett bra handlag om texten och sina skådespelare som alla presterar sitt absolut bästa. Till och med fransmannen Tchéky Karyo (Bad Boys, Patrioten) som ibland kan kännas rätt stel med engelsk text leverarar ett allvarligt men samtidigt komiskt rollporträtt.

Att Saving Grace har fått mycket påtryckningar för att vara drogliberal för att den bara visar de positiva sidorna av beroendet är egentligen helt befängt då det faktiskt rör sig om en modern skröna som dessutom berättas i filmform. Och om man nu ska se lite mer allvarligt på saken så kan man faktiskt konstatera att det knappast rör sig om några tyngre droger utan om steget efter nikotin. Dessutom tror jag att de flesta människor har mer vett i skallen än personerna i filmen. Dock tycker jag att åldersgränsen på sju år borde arit lite högre.

Saving Grace är en fullt värdig efterföljare till dess inspirationskällor som Allt Eller Inget och Lottomiljonären. Det enda minuset är att den aldrig riktigt griper tag i en med hull och hår utan man får anstränga sig lite för att komma in i intrigen. Fast det är inte många filmer som kan sväga så tvärt mellan humor och allvar men Saving Grace gör det med bravur.

Andreas Olofsson