Tomcats

• Svensk titel: Tomcats
  • Originaltitel: Tomcats

Med "American Pie" fick Hollywood äntligen ett fräscht Bratpack att klämma ur nya ungdomsfilmer. Och de pressar hårdare än du någonsin har gått loss på en apelsin. Mena Suvari och Jason Biggs i puttrigt småtrevliga "Loser", Seann William Scott i småusla (men ändå rätt roliga) "Dude, where is my Car?" och bättre "Road Trip". Och nya alster som "Saving Silverman" och "Skojar du, eller?".

Just nu är det dock dags för Shannon Elizabeth - utbytesstudenten som strippade i "American Pie" - att agera. Vilket går åt helvete. Och nej, för er som undrar, man får inte se henne det minsta naken. "TomCats" är historien om några killar som lägger in pengar i en pott. Potten går till den sista killen som fortfarande är ungkarl. Med snabbspolning genom åren blir det två killar kvar. En halv miljon dollar står på spel. Förvecklingar och sidohistorier uppstår.

Huvudspåret är dock en klassisk kärlekshistoria. Men det blir fel, för filmen vet inte om den ska stå på det glad-idiotiska benet (som "Dude, where is..") eller det det varma, lite allvarligare (som "Loser"). Så den hoppar omkring lite på varje ben. Och det känns mest... konstigt. Tack vare förvirringen blir det också omöjligt att vara intresserad av kärlekshistorien eller att bry sig om figurerna när filmen ibland vill vara allvarlig och ibland ytligt dumkul.

Vad mer? Det finns några riktigt kul scener men många av skämten är lama. Jerry O'Connell är helt ok i huvudrollen. Själva manuset verkar vara skrivet med nåns vänsterhand på en bakfull förmiddag. Suger inte purjolök men kysser inte heller Grace Kelly. Och Shannon Elizabeth snackar skådespelarteknik med Anna Nicole Smith & Jean-Claude van Damme.

Henrik Edberg