• Originaltitel: Memento
  • Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 2001-07-13
  • Release (Blu-ray/DVD): 2002-01-09
  • Tagline: Some memories are best forgotten
  • IMDb: Memento

Var är jag? OK, ett motelrum. Hur länge har jag varit här, vad gör jag här? Mitt namn är är Leonard. Jag har tatueringar över hela min kropp. De gör så att jag kan komma i håg. Jag kan inte komma ihåg någonting, sedan min incident kan jag inte producera några nya minnen. Jag letar efter mannen som våldtog och mördade min fru. Det är därför jag är här... vänta nu... var är jag?

När "Nyckeln till Frihet" - en av mina tre absoluta favoritfilmer - släpptes var den ingen storslagen kassasuccé. Men, som filmentusiasten Roger Ebert berättar sin hyllning till den filmen, lagom till video-releasen flödade orden fritt mellan vänner och bekanta. "Den är hur bra som helst, du måste se den !" Världens effektivaste sorts reklam spann för fulla katter. Idag är "Nyckeln till Frihet" tvåa på IMDbs lista över historiens bästa filmer och en fast invånare på dvd & video-försäljningstopplistor.

"Memento" kommer traska samma väg som ovannämnda film eller "De Misstänkta". Bli en film som alltid dyker upp i diskussioner om världens bästa film - eller bara om film överhuvudtaget. En film som nån oundvikligen kastar in i konversationen. För den är SÅ bra. Och framför allt, för de flesta kommer ha olika tolkningar och frågetecken snurrande runt den.

Egentligen borde jag inte säga något mer nu. ”Memento” är en av de där filmerna som du inte ska veta något om för the ultimate ride. Men ett par – relativt spoilerfria saker – kan jag inte hålla inne med . . .

1 -> Det här är filmen som - om världen ens är lite rättvis - gör Guy Pearce till en stjärna (ok, lätt överdrivet) i Russel Crowe klassen. Han sparkar rumpa. Han är lika självsäker och självklar som Spacey i ”American Beauty”. Rätt förtrollande faktiskt.

2 -> Här bör man inte lämna hjärnan hemma eller gräva för djupt i godispåsen. "Memento" är KOMPLEX och det gäller att hänga med om man ska fatta vad som händer och uppfatta de små subtila röda trådarna. Precis som "Sjätte Sinnet" är det en film som bara bönar och ber om en andra titt. Och även ens då är det svårt att greppa allt. Vilket självklart är en av poängerna.

3 -> Ibland lider "Memento" av samma problem som "Best Laid Plans" - det blir kallt, oengagerande. Ett coolt och smart experiment utan hjärta. Men ibland, när man minst anar det, säger nån några ord som går rakt in. Och scenerna med Sammy och hans fru är fullständigt hjärtekrossande.

Gå och se ”Memento” ikväll. Jag garanterar att ni kommer stiga ut från biografen med ett stort jävla leende. Och ett samtalsämne som räcker fram till ”Sagan om Ringen”. Christopher Nolans andra film har några små, små skavanker men är minst sagt uppfriskande efter den svettigt medelmåttiga filmsommar vi har haft hittills.

Besök ! Efter ni har sett filmen :

Henrik Edberg