Maniac

• Svensk titel: Maniac
  • Originaltitel: Maniac
  • Speltid (min): 83
  • Release (Blu-ray/DVD): 2007-10-10

Frank Zito är ingen vänlig man. Djupt ärrad av att som barn blivit både fysiskt och psykiskt misshandlad av sin mor vore det synd att säga att han har en sund relation till kvinnor. En efter en faller kvinnor offer för hans mordiska lustar och deras skalper slutar allt som oftast fastnitade på skyltdockshuvuden i Zito’s spartanskt inredda lägenhet.

En dag händer dock något ovanligt. Zito fattar tycke för ett av sina tilltänkta offer. Kan detta vara slutet på en lång och våldsam era och början till något nytt och vackert?

När William Lustigs ”Maniac” fick premiär 1980 blev det ett jävla liv. Feministgrupper demonstrerade utanför biograferna, politiker dömde ut filmen (givetvis utan att ha sett den) och till och med många skräckfans tyckte att filmskaparna gått för långt. Detta, kombinerat med det faktum att den berömde filmrecensenten Gene Siskel (ni vet, Roger Eberts mångåriga parhäst och kompanjon) gick ut öppet och skrev att han inte kunde se hela filmen för att han var så chockad, såg till att filmen naturligtvis blev en kultsuccé!

Så hur otäck är då denna omtalade film egentligen? Jag har under hela mitt filmintresserade liv läst och hört spaltkilometrar om den men fram tills nu har jag pinsamt nog inte haft tillfälle att se den. Det var definitivt med spänd förväntan som jag matade in skivan i DVD-spelaren och jag blev definitivt glatt överraskad.

Jag väntade mig en renodlat spekulativ splatterfilm utan någon handling att tala om men med desto mer fokus på äckliga effekter men ack vad jag bedrog mig. Effekterna finns där naturligtvis, riktigt fina sådana signerade mästaren Tom Savini. Vissa har åldrats aningen sämre än andra, men överlag håller de fortfarande hög kvalitet. Det som verkligen förvånade mig var det faktum att ”Maniac” faktiskt är en riktigt välspelad thriller, förvisso med splatterinslag, med en handling som definitivt är genomtänkt. Framförallt blev jag imponerad över skådespelaren Joe Spinells fina tolkning av en själsligt förstörd man som ständigt brottas med sitt förflutna och sina mörka sidor.

Hade det inte varit för att man, i mitt eget högst personliga tycker, går lite väl overboard i slutscenerna hade det blivit en klar fyra i betyg. Nu blir det istället en trea med guldkant. Den nya svenska DVD-utgåvan är dessutom fullproppad med en massa intressant extramaterial.