-Det är jag som är varmamackor-killen!!
Tystnad, folk skruvar lite på sig.
-Vem sa du???, hörs en röst från mitten av salongen.
-Ja, han i reklamen, han som bjuder Maggan på varma mackor….Ni vet….
Efter en kort tystnad utbrister någon:
-Jasså han!!
Och så är applåderna i gång. För er som inte vet så är varmamackor-killen, Marcus Palm, en av huvudrollsinnehavarna. Det var nog det roligaste och det bästa med hela kvällen. Förutom att man fick en godispåse var med sega godisar som såg ut som spöken och som fick magen att kännas som geggig lera.

Fem studenter beger sig på uppdrag av ett universitet och något statligt verk som har hand om skogen, till de djupaste norrlandsskogarna för att undersöka en skogsbrand som har ödelagt 800 hektar skog. Naturligtvis så går allt käpprakt åt helvete när en konstig slemmig sak hittas under ett par brända buskar. Och så är karusellen igång.

Det är inte lätt att skryta med att man spelade in filmen under tio dagar och att det tog ungefär lika många dagar att klippa den. Speciellt när det redan har gjorts ett år tidigare. Så varför gör man en sån här film som för övrigt framstår som filmens A-teens?. Det vill säga man spelar in en film som redan gjorts, men kommer med några nya idéer och ändrar handlingen något. I Blair Witch Project handlade det om en myt och i Det Okända om mystiska saker som finns i en nedbränd skog. Okej att det är nyskapande för svensk film. Ingen har väl kommit på idén att springa omkring i skogen med handkamera ( i Sverige alltså) och ingen har väl egentligen lyckats framställa en geléliknande och dallrande klump som finns med i alla amerikanska sci-fi-rullar. Jättebra och nog tycker jag att klumpen är jättelyckad. Men sen är det bara dumheter allt ihop. Dumt, dumt och dumt. Skakiga kameror som får mig att bli åksjuk och ett urfjantigt manus som bygger på en urfjantig idé som liknar den svenska mega-ultra-kalkonen "Gröna gubbar i fjällen" (ej att förväxla med Reine och Mimmi i fjällen som i och för sig också var en kalkon utan dess like). Det funkar nämligen inte med denna handling, i Sverige, i Norrland och i en svensk granskog. Men någonstans förstår jag det här med att göra plagiat av amerikanska filmer. Vi vill så gärna men svensk filmindustri har inte råd att lägga pengar på bra film med allt vad det innebär. Därför passar vi på så fort det kommer en budgetrulle som slår. Och hoppas att ingen märker något…

-Härligt med gratisbio va??!!
-Jaaaaaaaa!!, skriker den glada publiken.
-HÄRLIGT MED GRATISBIO VA???!!!