Vampires of the desert

• Svensk titel: Vampires of the desert
  • Originaltitel: Forsaken
  • Release (Bio): 2001-09-28

The Forsaken är en film av relativt okände regissören J.S. Cardone. I denna vampyr/roadmovie korsning får vi följa tre människors kamp för överlevnad mot en bil full med vampyrer. I huvudrollerna ser vi Kerr Smith och Brendan Fehr –båda från Final Destination. Handlingen i korthet innebär att Sean (Smith) får i uppdrag att köra en bil till Miami från Los Angeles. På vägen plockar han upp en liftare (Fehr) och resan blir efter detta inte vad han har tänkt sig. Några vampyrer är nämligen på jakt efter blod ute i Texas ödemark… Låter det löjligt? Det är det också.

Undertecknad har länge varit fascinerad av vampyrer på filmduken: Först upp ur kistan var Nosferatu. Efter detta kom Dracula-filmerna med Christopher Lee. På senare år fick sedan vampyrerna se nytt nattmörker efter en tid i dvala då Anne Rice-romanerna blev mycket populära och film nummer två i den serien väntas komma inom kort. Utöver ovannämnda filmer så ska även Lost Boys, Near Dark, Bram Stoker’s Dracula och i viss mån även Blade och Carpenters’ Vampires och nämnas. I samtliga dessa filmer besitter det mystiska, demoniska väsen vi kallar vampyrer en sorts värdighet och samtliga filmer har målat en bild av en mäktig varelse med stil, överlägsenhet och en sorts arrogans inför människosläktet. I The Forsaken, i Sverige kallad Vampires of the Desert (!), kastas denna bild helt om ända. Att våga göra något annorlunda brukar jag vanligtvis applådera men inte i detta fall. I den smetiga sörja som är The Forsaken har vampyrerna råkat ut för en sorts anti-evolution och är nu istället en samling smutsiga, vulgära medelmåttor som gillar att åka raggarbil.

The Forsaken är en förutsägbar historia med få gläjdeämnen där egentligen allt kunde varit bättre. Den är inte spännande och inte heller skrämmer den och faktum är att de Aronofsky-inspirerade klippen bara gör det hela värre. Tyvärr är den också helt humorbefriad vilket är en stor skam plus att den känns lång trots att speltiden bara är 90 minuter. På pluskontot ska den Metallica sjungande vampyrledaren nämnas samt Brendan Fehr som vi säkert kommer att få se mer av i framtiden. Regissören J.S. Cardone lär förbli okänd om han inte rycker upp sig ordentligt per omgående! Tandlöst, Mr. Cardone.

Erik Norin