I Spy

• Svensk titel: I Spy
  • Originaltitel: I Spy
  • Release (Bio): 2003-02-14
  • Tagline: Attitude meets espionage.

Omaka par filmer är nästan en genre för sig, det är något som ständigt produceras och som ständigt kommer att återkomma. Det är inte ofta det lyckas, vad jag kommer ihåg så är det inte många som lyckats gå om ”Dödligt vapen”- standarden. Men då fanns Mel Gibson, nu är det tydligen Eddie Murphy som gäller. I Betty Thomas (”Private parts”, ”28 dagar”) senaste film så är det två huvudrollsinnehavare som varit med tidigare. Owen Wilson har tidigare gjort ”Shanghai noon” och dess uppföljare och redan nämnda Murphy gjorde floppen ”Showtime” tillsammans med De Niro. ”I spy” är en film baserad på tv- serien med samma namn som gick under 60- talet. Långt före min tid men det verkar som om dem inte brytt sig om mer än att bara låna namnet.

Den amerikanska regeringen har blivit av med en av sina framtida stridsvapen, nämligen ett flygplan som är osynlig för alla utrustning och det mänskliga ögat. För att ta tillbaks detta så sätts den nyblivne spionen Kelly (Wilson) till tjänst för att ta tillbaka det dyrbara vapnet. Tillsammans för att få en slags täckmantel så får han den välkände och erkände boxaren Alex (Murphy). Tillsammans ska dem förhindra att flygplanet säljs samtidigt som dem måste lära sig att samarbeta med varandra. Något som visar sig kanske vara lättare än beräknat.

Jag har i regel väldigt svårt för den här typen av filmer, dom har en viss känsla över sig som gör att det känns så genomskinligt. Det är oftast bara en massa uppradningar av publikfrieri. Den här filmen skiljer sig inte mycket, men ändå så var det något som tilltalade mig. Annars den så jobbiga Murphy passade perfekt med den lugna Wilson. Och tillsammans så gnistrar det, dialogerna de har fick mig att skratta, och det är ju också filmens mening. Men visst sen kommer allt som beräknat, och mycket känns som redan visat material. Men till skillnad från många andra i sin genre så glimtar den till, och den gör det ett flertal gånger på ett mycket befriande och underhållande sätt.

Hade det inte varit för Wilson så hade det nog blivit katastrof, hade det inte varit för Murphy så hade inte Wilson kommit till sin rätta. Glöm manus, glöm spänningen, se istället två aktörer överraska och se deras framsteg från tidigare liknande filmer.

Johan Lindström