• Svensk titel: Final Destination
  • Originaltitel: Final Destination
  • Speltid (min): 97
  • Release (Bio): 2000-04-28
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-12-12
  • Tagline: Can You Cheat Death?

Glen Morgan och James Wong är männen bakom de mest uppmärksammade avsnitten i Arkiv X. Nu har de åter igen slagit sina kloka skallar ihop och skapat en ny ungdomsrysare. Huvudpersonen Alex Browning ska tillsammans med sin klass åka till Frankrike. Innan de lyfter upplever Alex hur planet han sitter i exploderar strax efter starten och samtliga passagerare dör. Panikslagen försöker han övertyga de andra passagerarna om vad som kommer hända och under tumultet kastas Alex och fem andra av flygplanet. Planet exploderar, precis som Alex förutsåg och när de tror att de kan fortsätta med sina liv går de alla en brutal död till mötes. För att överleva måste de åter igen lura döden.

Ännu en tonårsrysare har sett dagens ljus och jag förmodar att många nu tänker ”Ånej, inte en till!”. Själv hade jag knappt hört något om filmen och hade därför inga förväntningar. Antog att den skulle vara som vilken annan medioker tonårsrysare som helst. Gissa om jag hade fel. Grymt fel! Final Destination är inte alls som någon av de rysare vi senast sett på bioduken. Den här är faktiskt riktigt läskig och det utan en galen mördare med en skrämmande mask och en stor kniv! Här är det vardagliga saker som är skrämmande och man vet aldrig riktigt vad som kommer att hända.

De unga skådespelarna gör alla bra ifrån sig i filmen förutom Seann William Scott (Tuffingen Stiftler i American Pie) som ska gestalta en nördig sportfåne. Han känns helt fel som mes då han är relativt kraftigt byggd och hans agerande är överspelat. Att ha Kerr Smith (Dawsons Creek) som tuffing kändes först fel men han bevisar motsatsen och gör en mycket övertygande roll som Carter. Devon Sawa (Idle Hands) spelar hjälten (?) Alex och även han bevisar att han har kommit till Hollywood för att stanna. De visuella effekterna är väldigt bra och scenen i planet är otäck. Man får där en ganska klar bild på hur det kan vara med flygplansolyckor och hur liten och hjälplös människan egentligen är.

Final Destination är enligt mig en av de bästa rysare som gjorts på år och dagar. Att äntligen få sitta som på nålar under en hel filmvisning har inte hänt sedan Scream, och jag kan lova, det är en underbar känsla. När eftertexterna börjar att rulla sitter pirret fortfarande kvar i magen. Ett pirr som borde finnas med i och efter varje skräckfilm.

Daniel Eek