• Svensk titel: Blair Witch Project, the
  • Originaltitel: The Blair Witch Project
  • Speltid (min): 78
  • Release (Bio): 1999-10-15
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-02-02
  • IMDb: Blair Witch Project, the

I slutet på –70 talet, då jag själv var en ambitiös filmskapare med en Canon 8000 8mm lyxkamera i högsta hugg, gick jag och ett par kompisar ut i skogen för att göra en film. Den hette “The Gäng Builds Ein Skogshus” och blev hela 12 minuter lång efter klippning. Handlingen bestod i att det fanns tre klantiga killar som skulle bygga ett trädhus och lyckades bara med att misshandla sig själv och varandra. Blodet sprutade och vi hittade på vissa geniala specialeffekter.
Uppmuntrade av succén som filmen gjorde bland kompisarna gick vi vidare och gjorde en “långfilm” om tre killar som stjäl en bil och en pistol. Faktum kvarstår. Bilen fick rejäla bucklor i en oplanerad vurpa och en av killarna brände sig rejält då knallen under blodpåsen exploderade åt fel håll. Effekterna var dock rätt sensationella för att vara gjorda av oss med en budget på ca. 300 kronor. Plus att vi fick stryk av bilägaren som inte visste att vi “lånade” hans bil för vansinneskörning.

För en tid sedan släpade jag fram den gamla Eumig projektorn och tittade på dessa stumma mästerverk. På dryga 20 år hade färgerna bleknat och vissa skrapiga effekter uppkommit, men punchen fanns där fortfarande. Det var roligt och inte alls så korkat som det låter. Man kan se att det fanns en ambition.

Och så kommer dagens jämförelseobjekt, The Blair Witch Project. Men ytterst blandade känslor satt jag igång beskådningen av filmen. Jag måste medge att idén bakom filmen är inte mindre än genial. Och då menar jag inte manuset utan marknadsföringen och det nya sättet att göra något speciellt för dagens filmnördar. Men en minimal budget och med hjälp av internet har man kokat ihop en megasuccé och det får man ha stor respekt för.

Dessvärre har häxprojektets skapare gjort en film som kunde ha blivit mycket, mycket bättre. Man får respektera att amatörskådespelare har sina begränsningar och att en skakig kamera inte alltid är trevlig att titta på, men att man accepterat, att hypen kring filmen inte motsvarar dess kvalitéer…ja, då har man gjort något fel. The Blair Witch Projekt är en av de mest upphaussade filmerna tillsammans med “Star Wars: The Phantom Menace”, men den når inte hela vägen upp. Förväntningarna inför filmen är för höga och resultatet faller platt ner. Med undantag av några starkare scener finner jag inte filmen ens spännande. Och just nu vill jag göra jämförelsen till mina amatörfilmer som ovan beskrivs. Vi hade också höga ambitioner och vi var också amatörer. Till skillnad från häxmästarna hade vi inte tillgång till internet eller ens en ljudkamera. Vår idé var att underhålla och därmed basta. Häxgubbarnas idé var att testa en ny idé och se hur många som går på den. Att haussa upp filmen var en nödvändighet och att hypen inte sedan håller….ja, skit samma… de investerade pengarna or tusenfalt ökade.

Filmen The Blair Witch Project är inte helt igenom usel. Som sagt finns det en viss spänning i den och dialogen är bitvis förfriskande naturlig. Ibland får man känslan om att detta ÄR en riktig händelse och på sina ställen kan man känna klaustrofobin och rädslan i att ha tappat bort sig i en jätteskog. Filmen är också mycket originell och kommer att gå i filmhistorien med sina “kvalitéer”.
Som skräckfilm är The Blair Witch Project värdelös, som ett filmiskt experiment lyckat. För “Scream” och “Friday the 13th”-fantasterna är filmen i sin oblodighet en långdragen hemvideo. För den som älskar stora effekter och häpnadsväckande stunts är Aktuellt mera tillfredställande. För en filmanalytiker kan filmen tillföra åsikter om små medel i stora sammanhang.

Flap, flap, flap säger 8 mm filmen och silverduken blir vit. MIN film ÄR mera underhållande för mig än The Blair Witch Project. För DIG kan den senare tillföra mycket om du inte förväntar dig mirakel.

Ljudmässigt är filmen acceptabel med Dolby Digital (något som garanterat inte finns på kameran i skogen!), musiken intetsägande och bilden… ja, skakig och det finns tendenser för vissa svagare individer att bli åksjuka. Kamerastativ är ett okänt begrepp i denna film.

Att tilldela betyg på action och dramatik blir inte svårt. Actionen i filmen består av skakigt springande och dramatiken är dessvärre nästan skrattretande. Humorn levereras i små portioner och håller mellanstandard.

För en gångs skull finner jag med i den situationen att jag inte kan vara konsekvent i min slutsummering. Därför ger jag två separata betyg, den senare riktar sig till experimentalisten och dissidenten.
Jag rekommenderar inte filmen för “standardmodellen av filmslukare” för att jag tycker att den är en dålig skräckfilm, en taskig spelfilm och en överexponerad thriller. Jag rekommenderar den för alla som vill se något rätt originellt som kunde ha blivit i mera kunniga händer alla tiders rysare. Jag rekommenderar den till alla som vill bli inspirerade av att göra en egen film med små medel. The Blair Witch Project visar att detta är möjligt. Dessvärre poppar det nu upp en massa kopior som är VÄRRE än originalet. Så brukar det vara i största allmänhet. Fyyyy!