• Originaltitel: Death on the Nile
  • Speltid (min): 126
  • Release (Bio): 2022-02-11
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-04-13
  • Tagline: Murder was just the beginning.
  • IMDb: Döden på Nilen

Hercule Poirot är likt Scooby-Doo tillbaka för att lösa nya mysterier. Den här gången handlar det om ett ungt, förälskat par som ska fira sin smekmånad ombord på en flodbåt på självaste Nilen, tillsammans med släkt och vänner. Men när ett hemskt mord begås blir alla givetvis misstänkta, och det finns bara en person som kan reda ut situationen - mästerdetektiven Hercule Poirot!

Kenneth Branagh är tillbaka i både regissörsstolen och huvudrollen, inklusive maffig mustasch. Precis som i “Mordet på Orientexpressen” har man tagit sig friheter med Agatha Christies roman och flera karaktärer är ändrade eller utbytta. Helt OK med mig, speciellt med tanke på att resultatet även denna gång är en mysig whodunnit med en härlig ensemble av skådespelare.

Denna ensemble består förutom Branagh av Gal Gadot, Annette Bening, Armie Hammer, Russell Brand, Letitia Wright och Emma Mackey för att nämna några. Fast allra roligast var nog att få återse det gamla radarparet Jennifer Saunders och Dawn French tillsammans igen!

Filmen rör sig i lagom tempo mellan de olika ledtrådarna och vi bjuds på vackra miljöer. Det har från vissa håll klagats på CGIn som använts för just miljöerna, men grejen är väl den att Egypten och området runt Nilen inte längre ser ut som det gjorde under tiden då filmen utspelas. Jag tycker dock att det funkar fint, och ger lite extra matinékänsla.

Kanske var “Mordet på Orientexpressen” lite tightare, men jag ger ändå “Döden på Nilen” en stabil trea i betyg. Det är som sagt en mysig titt.

Death on the Nile, © 2022 20th Century Studios