• Svensk titel: Without Remorse
  • Originaltitel: Tom Clancy's Without Remorse
  • Speltid (min): 109
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-05-02
  • Tagline: From the author of Rainbow Six.
  • IMDb: Without Remorse

Efter att ett uppdrag inte alls går som planerat börjar medlemmarna i John Kellys Navy Seals-team dödas på hemmaplan, en efter en. Själv överlever Kelly ett attentat, men hans gravida hustru dödas. Blind av hämndbegär ger han sig ut för att hämnas, men det han har emot sig är så mycket större än vad han tror. Ett nytt topphemligt uppdrag tar sin form, och nu måste John bestämma sig för vilka han litar på.

“Without Remorse” är löst baserad på en Tom Clancy-roman med samma namn, och är berättelsen om hur John Kelly blir John Clark, ledare för Rainbow Six och en av Clancys största hjältar vid sidan om Jack Ryan.

I huvudrollen ser vi Michael B. Jordan (“Creed”, “Black Panther”) och han gör ett tillräckligt bra jobb. Problemet som jag ser det är att det är väldigt mycket att trycka in i en film (speciellt en film med speltid under två timmar) och det blir givetvis ett snyggt upplägg för uppföljare. Men blir det någon uppföljare då? Tja, vi får väl se om Amazon går vidare med sin ursprungliga plan på två filmer eller om det stannar här. Hur som helst tror jag att det varit bättre att göra detta som en TV-serie istället, precis som Amazon valde att göra med “Jack Ryan”.

“Without Remorse” börjar rätt bra, men framåt mitten börjar intresset att dala och filmen blir mer och mer generisk och jag börjar snegla på klockan. Igen, denna berättelse hade kunnat bli perfekt som en miniserie på sex avsnitt på knappa timmen. Då hade det funnits mer tid att presentera vissa karaktärer och verkligen bygga upp en stämning. Nu hastas det igenom och blir halvdant.

Betyget blir en tvåa. Det är inte uselt, men det är heller inte mycket mer än godkänt.