• Originaltitel: Sing 2
  • Speltid (min): 110
  • Release (Bio): 2021-12-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-05-09
  • Tagline: Where will your dreams take you?
  • IMDb: Sing 2

Buster Moon och hans teatergrupp har satt upp ännu en musikal, den här gången baserad på “Alice i Underlandet” och har stora förhoppningar då en stor talangscout ska besöka föreställningen. Om allt går väl så kommer gänget få ett stort break och uppträda på de stora scenerna i Redshore City.

Tyvärr är inte talangscouten det minsta imponerad, utan lämnar showen i halvtid. Men Buster och hans gäng tänker inte ge sig i första taget. De beger sig till Redshore och bryter sig in hos den store producenten Mr. Crystal för att pitcha sin idé. Han avskyr den förstås, men spontant pitchar Buster då en annan, halvfärdig idé som grisen Gunter berättat om. En musikal med scifi-tema och ingen mindre än den gamle rocklegenden Clay Calloway i en av de stora rollerna. Det här går Mr. Crystal igång på, och ger dem en chans.

Problemet är bara att Calloway har ingen aning om dessa planer. Dessutom har han lämnat artistlivet bakom sig, och lever nu ett ensamt, undangömt liv, långt bort från showbiz.

Nu måste Buster, Ash och de andra kämpa mot oddsen och försöka att inte bara sätta upp en fantastisk show, utan även övertyga Clay Calloway om att vara med…

Jag var inte överdrivet taggad på “Sing 2” när jag skulle se den, och det tog ett litet tag innan den lyckades fånga mitt intresse. Men efter ett litet tag så var jag fast, och filmen överträffade mina förväntningar. Precis som i föregångaren är det späckat med musik och låtarna framförs skickligt av skådespelarna i filmen. Matthew McConaughey, Scarlett Johansson, Taron Egerton och de andra är tillbaka, och får den här gången sällskap av Bobby Cannavale som den sliskige Mr. Crystal och ingen mindre än Bono som den gamle rockräven, eller snarare rocklejonet, Clay Calloway. Det betyder givetvis att vi får höra lite U2-låtar, bland annat en duettversion av “I Still Haven’t Found What I’m Looking For” med Bono och Scarlett. Inte så tokigt alls.

“Sing 2” är rolig, snygg och alldeles lagom underhållande. En stabil trea måste den få i betyg.