• Originaltitel: Uncharted
  • Speltid (min): 116
  • Release (Bio): 2022-02-16
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-06-06
  • Tagline: Fortune favors the bold.
  • IMDb: Uncharted

Nathan Drake hankar sig fram i livet genom att mixa arbetet som bartender med lite småfiffel och stölder. Hans största dröm är dock att resa jorden runt och leta efter skatter, t ex den enorma mängd guld som enligt sägnen ska ha funnits på Magellans försvunna skepp. Detta historiska intresse fick han från sin storebror, som varit försvunnen sedan många år tillbaka. Allt Nate har är några vykort som brodern skickat från olika exotiska platser.

När han en dag blev kontaktad av Sully, som påstår sig känna brodern och dessutom har ett jobberbjudande som har med tidigare nämnda guldskatt att göra nappar han nästan omedelbart. Nu är det äventyr som väntar, med oväntade faror och möjligheter runt varje hörn…

“Uncharted” bygger på den populära spelserien med samma namn. Jag har inte spelat något av dem och kan inte uttala mig om filmen är trogen förlagan, men jag kan å andra sida kanske lättare bedöma huruvida filmen kan stå på egna ben. Svaret är ja, det kan den definitivt. Det här är en klassisk äventyrsmatiné i samma stil som “National Treasure” eller “Tomb Raider”. Vissa vill kanske till och med jämföra den med Indiana Jones upptåg, men den nivån når “Uncharted” inte riktigt upp till om jag ska vara ärlig utan den stannar på en stabil trea i betyg.

Tom Holland är bra och underhållande som Nathan, och Mark Wahlberg funkar OK som Sully. Lite bättre kemi mellan de båda hade varit önskvärt, men det är en petitess. The Big Bad, skurken Moncado som är ute efter samma skatt som Nate och Sully, spelas härligt av Antonio Banderas.

“Uncharted” är en trevlig popcornfilm som högst sannolikt kommer få minst en uppföljare. Kan de hålla samma kvalitet som denna är de välkomna!