• Originaltitel: Fantastic Beasts: The Secrets of Dumbledore
  • Speltid (min): 143
  • Release (Bio): 2022-04-08
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-07-14
  • Tagline: Return to the magic.
  • IMDb: Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter

Magizoologen Newt Scamander får i uppdrag av professor Albus Dumbledore att försöka stoppa den senares före detta älskare Gellert Grindelwald från att ta makten och starta storskaligt krig mot mugglarna. Till sin hjälp får Newt en brokig samling av folk, inklusive hans gamle mugglarvän Jacob.

Så var det då alltså dags för en tredje film i franchisen vi redan glömt bort. Den förra filmen, “Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott” var ju sannerligen ingen höjdare (åtminstone inte enligt min recension av den som jag var tvungen att konsultera då jag inte kunde minnas något av filmen) och jag kan inte påstå att jag hört eller sett någon vara entusiastisk inför fler filmer i serien. Efter att nu ha sett “Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter” känner jag att det definitivt räcker nu, gott och väl.

Med tanke på vad filmerna handlar om är det ironiskt att denna helt saknar någon magi. Missförstå mig rätt, det viftas friskt med pinnar hit och dit och saker flyger omkring utan någon anledning, men någon magisk känsla finns det absolut inte. Den värme som finns i Harry Potter-filmerna och till viss del även i den första filmen om Newt Scamander är borta, och allt som finns kvar är grått, blått och kallt.

Jude Law spelar återigen en yngre upplaga av Albus Dumbledore och visst ser han snitsig ut i välskräddad kostym och vårdat skägg. Detta är trots allt innan Albus goes full Ebbot i kaftan och vildvuxen ansiktsbehåring. Som Grindelwald får vi denna gång se Mads Mikkelsen istället för sparkade Johnny Depp. Jag måste säga att det är en uppgradering, Mikkelsen är utan tvekan filmens största behållning. Eddie Redmayne är tillbaka som Newt Scamander, men känns mest som en bifigur den här gången. Lika bra det, jag har aldrig varit förtjust i den karaktären. Så har vi då Ezra Miller som Credence Barebone. Filmbolaget hade alltså problem med Johnny Depp men inte med Ezra Miller? Dubbelmoralen har inga gränser uppenbarligen.

“Fantastiska vidunder: Dumbledores hemligheter” är långtråkig, ointressant och tafflig. Mads Mikkelsen är det enda sevärda i filmen och det enda som gör att det inte blir en etta i betyg. Fast jag hade hellre sett någon annan film med honom.