Fiktiv granskning - En grävande historia

• Svensk titel: Fiktiv granskning - En grävande historia
  • Originaltitel: Fiktiv granskning - En grävande historia
  • Speltid (min): 85
  • Release (Bio): 2022-10-21
  • IMDb: Fiktiv granskning - En grävande historia

Året är 2017 och den grävande journalisten Jimmy Olsson ska göra ett reportage om Palmegruppen. Han besöker deras kontor och möts av ett gäng uppgivna utredare som spenderar dagen med att spela pingis i köket, fika och ta långlunch. Det är långt mellan inringda tips och spår, och de få som kommer in leder ingenstans. Jimmy skriver om det han ser och det blir en skräll som leder till att Palmegruppen läggs ner helt och hållet.

Fem år senare ses Jimmy som paria i journalistkretsar. Ingen vill arbeta med honom, ingen vill publicera hans alster. Han arbetar förvisso på en redaktion, mest för att redaktören inte har tillräckligt på fötterna för att avskeda honom.

Föga förvånande vill Jimmy inget annat än att komma ur sin depression och få till ett kanonreportage som räddar hans anseende och släpper in honom i journalismens finrum igen. Han har ett uppslag - vad händer med de som växer upp i rampljuset när strålkastarna slocknar och de försvinner från allmänhetens medvetande?

“Fiktiv granskning - en grävande historia” är en komedi, eller mockumentär, där vi får följa den nerdekade journalisten Jimmy Olsson som försöker bli ett namn igen genom att leta upp tidigare barnkändisar i vuxen ålder och ta reda på vad som hände i deras liv. Han hittar både Pippi Långstrump, Alfons Åberg och Karlsson på taket, som alla tre lever helt annorlunda liv, utanför allmänhetens beskådande.

Det här var helkul! Inte slå sig för knäna-roligt, utan det är mer en torr humor och vassa repliker. Det skulle inte förvåna mig det allra minsta om mycket är improviserat av de fantastiska skådespelarna i filmen.

Jimmy Olsson, som både regisserat, skrivit manus och spelar huvudrollen i filmen gör helt OK ifrån sig, men ska man vara ärlig är han mer en sidokaraktär. De stora stjärnorna är de han intervjuar och här är jag grymt imponerad. Det börjar med Palmegruppens ledare, som spelas utmärkt av Johan Hedenberg. Han ger ett så uppgivet intryck så jag bara ville ge honom en kram och säga att “det kommer bli bra, det kommer bli bra”. Stackarn. Sedan har vi då Pippi, Alfons och Karlsson på taket. Wow. De fantastiska skådespelarna Ann Petrén, Peter Andersson och Reine Brynolfsson visar ännu en gång att de är proffs. De lattjar inte bort detta bara för att det är barnbokskaraktärer, utan visar ett djup och mörker man inte förknippat med dessa figurer tidigare, samtidigt som det är förbannat roligt!

“Fiktiv granskning - en grävande historia” förtjänar att ses, samtidigt tror jag det kan bli väldigt svårt att dra folk till biograferna med en så pass nischad film. Däremot tror och hoppas jag att den kan göra succé på en streamingtjänst längre fram. Den har en given plats på SVT Play, och när den kommer dit bör ni verkligen se den!