• Originaltitel: DC League of Super-Pets
  • Speltid (min): 105
  • Release (Bio): 2022-07-29
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-10-27
  • Tagline: Sit, stay, save the world.
  • IMDb: DC League of Super-Pets

Krypto är som vilken hund som helst. Han älskar att leka och gå på promenader med sin husse, och han känner sig lätt avundsjuk när husse visar allt mer intresse för en kvinna. Den stora skillnaden är kanske att Krypto har superkrafter, och att hans husse är Stålmannen.

När Lex Luthor kläcker ännu en ondskefull plan som går ut på att skaffa egna superkrafter med hjälp av orange kryptonit är det Krypto och Stålis som sätter stopp för det hela. Men en liten flisa kryptonit kommer på avvägar och råkar ge superkrafter till en samling husdjur. Det hårlösa marsvinet Lulu, som tidigare varit försöksdjur i Luthors labb, får omedelbart storhetsvansinne och bestämmer sig för att slutföra sin tidigare husses planer. De andra djuren - hunden Ace, grisen PB, sköldpaddan Merton och ekorren Chip - väljer dock den goda sidan. När de träffar Krypto, som blivit av med sina krafter, beslutar de sig att hjälpa honom att rädda sin husse och resten av Justice League från Lulu och Luthor. Men det kommer inte bli lätt…

Samma år som han dundrar in på biograferna som superhjälten Black Adam spelar Dwayne Johnson en annan DC-karaktär. Det är nämligen han som gör rösten till Krypto i animerade “DC League of Super-Pets”. Den ständige vapendragaren Kevin Hart gör rösten till boxern Ace, medan Kate McKinnon från Saturday Night Live och “Ghostbusters” spelar Lulu. John Krasinski från “A Quiet Place” är Stålmannen, men allra bäst är Keanu Reeves som kanske den mest grubblande Batman vi sett hittills i filmhistorien.

Johnson är OK här, men hans tolkning är långt ifrån lika träffsäker som den i “Vaiana”. Detta är en barnfilm, men vissa av scenerna mot slutet kanske är lite väl otäcka och intensiva för de minsta. För egen del klarade jag mig utan att bli alltför rädd (puh!), men däremot inte ifrån att kolla på klockan.

Det blir en tvåa till “DC League of Super-Pets”. Den bjöd på flera skratt, men det var lite väl långt mellan dem.