• Originaltitel: Where the Crawdads Sing
  • Speltid (min): 125
  • Release (Bio): 2022-08-19
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-12-05
  • Tagline: Secrets are buried just beneath the surface.
  • IMDb: Där kräftorna sjunger

Catherine Danielle Clark, eller Kya som hon kallas, är bara sex år då hon ser sin mamma lämna familjen efter många års fysisk och verbal misshandel från den alkoholiserade maken. Utan en fru att ta ut sina aggressioner på vänder sig fadern mot barnen, som ett efter ett flyr det ensligt belägna hemmet ute i North Carolinas våtmarker. När både storebror och storasystrar flytt fältet är Kya ensam med fadern som lägger av med spriten, om än tillfälligt. Han lär henne att fiska, och hon ägnar stora delar av sin tid åt att teckna och måla de djur hon ser runt omkring i våtmarkerna.

En dag är dock fadern försvunnen, och Kya inser snart att han sannolikt inte kommer tillbaka. Fast besluten att klara sig själv, trots sin unga ålder, börjar hon samla musslor som hon tar med sig in till den lilla lanthandeln dit hon tidigare fått följa med fadern. Paret som driver butiken och en liten bensinstation för båtar inser att flickan är ensam och gör att de kan för att hjälpa henne, och en livslång vänskap dem emellan bildas.

Åren går och Kya växer upp till en ung kvinna som kan ta hand om sig själv. I stan går fortfarande snacket om “träskflickan” och vissa visar mer intresse för henne än andra, på gott och ont…

Jag vill verkligen inte skriva mer om handlingen, den måste upplevas! “Där kräftorna sjunger” är baserad på Delia Owens bok med samma namn som blev en stor succé när den släpptes 2018. Jag har inte läst den själv, men min bättre hälft har gjort det och tycker väldigt mycket om den (och för att gå händelserna i förväg - ja, hon gillade filmen väldigt mycket också).

Det som slog mig allra först är hur otroligt snygg filmen är. Den tuffar fram i makligt tempo, men varenda bildruta är fantastiskt vacker. Storslagna naturbilder, med varma färger och en känsla som fortfarande ligger kvar i mina tankar, flera dagar efter att jag sett filmen.

Dessutom är den spännande, och jag får erkänna att jag inte såg slutet komma (eftersom jag inte läst boken). Daisy Edgar Jones är fenomenal i huvudrollen som vuxna Kya, och får fint sällskap av rutinerade David Strathairn. Garret Dillahunt spelar fadern, och gör det med sådan bravur att man verkligen hatar karln. Han har ett par tunga scener som är riktigt jobbiga att se, men får ändå chansen att visa fler sidor av sin karaktär. Mycket bra!

“Där kräftorna sjunger” kommer jag återvända till fler gånger, den saken är klar. Denna utgåva innehåller dessutom några borttagna scener, några kortare dokumentärinslag samt en musikvideo med Taylor Swift som framför den prisbelönta låten “Carolina” som hon skrev för filmen.