• Originaltitel: Nope
  • Speltid (min): 131
  • Release (Bio): 2022-07-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-01-02
  • Tagline: What's a bad miracle?
  • IMDb: Nope

Syskonen OJ och Em Haywood driver företaget Haywood Hollywood Horses, vars verksamhet går ut på att träna hästar för film och TV. Företaget, som tillhört familjen under flera generationer, går dock dåligt och OJ har tvingats sälja flera hästar till den närliggande nöjesparken “Jupiter’s Claim”. Nöjesparken, som har ett westerntema, drivs av den före detta barnskådisen Ricky “Jupe” Clark använder officiellt dessa hästar till lättare aktiviteter som ponnyridning. OJ planerar dock att köpa tillbaka hästarna så fort ekonomin vänder.

En kväll märker syskonen att något konstigt pågår i området. Elen kommer och går till synes som den vill och djuren blir oroliga. OJ får syn på något som rör sig bland molnen och blir övertygad om att det är ett UFO. Han lyckas övertyga sin syster och tillsammans anlitar de en kille från den lokala elektronikbutiken att montera kameror runt gården.

Om de bara kan fånga det okända föremålet på bild så kan de sälja storyn och bli rika, och äntligen kunna köpa tillbaka sina hästar. Men det är lättare sagt än gjort…

“Nope” är Jordan Peele’s tredje film som regissör och skamligt nog den första jag sett. Den är klassad som “horror, mystery, scifi” och det stämmer rätt bra. I huvudrollerna som syskonen OJ och Em ser vi Daniel Kaluuya och Keke Palmer, och jag köper utan att tveka att de är syskon. Perfekt kemi där! Som nöjesparksägaren Ricky ser vi Steven Yeun från “The Walking Dead”, och även han passar fint in. Det var dessutom trevligt att se mer rutinerade gamla rävar som Keith David och Michael Wincott i mindre roller.

Jag lyckades hålla mig ifrån spoilers innan jag till slut såg “Nope” på en fin bluray, och det är jag tacksam för. Nu kunde jag istället få avnjuta filmen utan för mycket förkunskaper och låta mig imponeras av både skådespelarna men framförallt det fantastiska fotot. Min enda ånger här är att jag inte såg den på riktigt stor duk, det måste ha varit enormt maffigt.

“Nope” berättar sin historia i maklig takt, och berättar lika mycket i bild som i ord. Det kanske inte passar alla, men personligen blev jag väldigt glatt överraskad. Och det råder ingen tvekan om att jag ska se Peeles tidigare filmer, “Get Out” och “Us”, så snart jag bara kan.