• Originaltitel: Bros
  • Speltid (min): 115
  • Release (Bio): 2022-10-28
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-03-13
  • Tagline: A romantic comedy that gives you all the feels.
  • IMDb: Bros

Bobby är en 40-årig homosexuell kille som ägnar majoriteten av sin tid åt att göra en podcast, arbeta med en kommande museiutställning med HBTQIA+-tema och hopplösa försök att hitta kärleken på diverse datingappar. Han har mer eller mindre gett upp hoppet om ett seriöst förhållande när han träffar Aaron och sakta men säkert faller pladask för honom.

Båda är dock tveksamma till om det är ett riktigt förhållande de är ute efter och det blir ett väldigt hattande fram och tillbaka samtidigt som de måste tackla vanliga vardagsbekymmer.

“Bros” handlar inte om det populära popbandet med bröderna Goss från slutet av 80-talet, utan är en helt nyskriven dramakomedi av och med Billy Eichner. Det hade kunnat vara en trevlig, lite småmysig historia om kärlek, men tyvärr måste jag säga att Eichner gjorde filmtittandet till en pina. Hans karaktär Bobby är helt enkelt så fruktansvärt osympatisk och enerverande så man, eller åtminstone jag, stundtals hoppades att allt skulle skita sig för honom.

Nu kan jag inte minnas att jag sett Eichner i något annat, men jag hoppas iaf att han helt enkelt är en väldigt bra skådespelare och att det till 100% är karaktären jag irriterar mig på istället för att han mer eller mindre spelar sig själv.

Det är ett stort fokus på HBTQIA+ i “Bros”, både i allvarliga och komiska scener. Allra roligast är de scener när representanter för de olika “falangerna” för att uttrycka det klumpigt bråkar om vilka som bör ha mest representation på den kommande utställningen. Det blir nästan lite buskis och hade det inte varit för att skådespelarna privat identifierar sig på samma sätt som sina karaktärer hade det kunnat bli problematiskt.

Hade Bobby inte varit ett sådant jobbigt as hade jag satt en trea i betyg. Men han irriterade mig på alldeles fel sätt, ett sätt som störde min filmupplevelse, så det blir bara en tvåa.