• Svensk titel: Länge leve Bonusfamiljen
  • Originaltitel: Länge leve Bonusfamiljen
  • Speltid (min): 106
  • Release (Bio): 2022-12-02
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-03-06
  • IMDb: Länge leve Bonusfamiljen

Det är jul och Patrik har fått en oväntad julklapp på posten. Det visar sig att hans fru Lisa har begärt skilsmässa och “glömt” nämna det för honom. Visst, han har tydligen varit otrogen tidigare men trodde att de lyckats gå vidare med hjälp av terapi. Efter att ha konfronterat blivande ex-frun om det hela verkar det dock som att hon också vill fortsätta vara gift med honom, så han tar saken i egna händer och bokar in ett nytt bröllop och bjuder in släkt och vänner till en storslagen fest i fjällen, där Lisa arbetar med att rusta upp ett hotell. Som pricken över i säger han det inte till Lisa utan tänker överraska henne på plats. Vad skulle kunna gå fel?

Det mesta tydligen. Lisa har tydligen varit ute på egna äventyr och är inte alls så säker på att hon faktiskt vill fortsätta vara gift med Patrik. Och ska jag vara ärlig förstår jag henne. Patrik verkar inte vara en särskilt trevlig eller stabil kille. Å andra sidan verkar inte Lisa vara speciellt trevlig heller. Faktum är att hela filmen är fylld av osympatiska människor som antingen är släkt med varandra eller är bekanta av andra anledningar, fan vet. Man får nämligen inte veta någonting om någon, om varför de umgås eller hur de känner varandra. Tja, om man inte sett de fyra säsongerna av TV-serien “Bonusfamiljen” då, som denna film är en direkt fortsättning på.

Jag har INTE sett denna serie, inte ett enda avsnitt. Måhända är det därför jag tycker att detta är totalt värdelöst, rörigt och allmänt ointressant. Måhända är det därför jag inte i min vildaste fantasi kan få för mig att ge den här filmen något annat än en etta i betyg. Jag skrattade lite lätt en enda gång, åt en replik om tantrasex. Ett tre sekunder långt skratt från en film på dryga 100 minuter räcker verkligen inte.

Ta dock mitt betyg med en nypa salt. Jag rådfrågade nämligen min Telluskollega Johan som till skillnad mot mig har sett alla avsnitt av serien. Han tycker att “Länge leve bonusfamiljen” är en perfekt avslutning med en härlig payoff och sätter utan att tveka högsta betyg, en femma.

Så i korthet: har ni sett och gillat “Bonusfamiljen” på TV ska ni absolut se den här filmen också. Har ni däremot inte sett serien så ska ni absolut inte sätta er med denna film och tro att ni ska bli underhållna. Är ni det allra minsta sugna bör ni se serien först, för filmen klarar inte av att stå på egna ben för en sekund.