• Originaltitel: I Wanna Dance With Somebody
  • Speltid (min): 144
  • Release (Bio): 2022-12-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-03-20
  • Tagline: Don’t you wanna dance?
  • IMDb: Whitney Houston: I Wanna Dance With Somebody

Så var det då dags för Whitney Houston att föräras(?) med en film om sitt liv. Inte för att hon är här för att kunna se den, men likväl. I “Whitney Houston: I Wanna Dance With Somebody” radas de största och mest kända händelserna i denna sångerskas liv upp för oss i publiken så vi kan sitta och nicka igenkännande. Ja, i alla fall vi som var där och såg hennes karriär sparka igång och senare gå i kras. Denna biografi är snygg att titta på, men faller tyvärr i den alltför vanliga fällan att skippa de mest osmickrande delarna och istället bjuda på ett pärlband av “greatest hits”, allt för att undvika att reta upp någon.

Jag kan inte påstå att jag någonsin varit ett fan av Whitney Houston. Givetvis kan jag uppskatta hennes talang och hennes fantastiska röst, men låtarna i sig har aldrig gjort något större intryck på mig. Undantaget “I Will Always Love You” då förstås, men det beror mer på min beundran av Dolly Parton än något annat. Jag hade hoppats att denna film hade kunnat vinna över mig, men det blev alldeles för tunt och slätstruket och jag fick inte lära mig något nytt om Houston själv.

Så är filmen skräp? Nej, inte helt och hållet. Jag tycker att Naomi Ackie gör helt OK ifrån sig som Whitney, även om hon inte sjunger själv. Filmen sägs använda Whitneys sångröst till 95% och ärligt talat kan jag inte ens bli irriterad över det. Det finns inte många som kan matcha den, så varför ens försöka? Allra bäst är dock veteranen Stanley Tucci som skivbolagsagenten Clive Davis. Tucci är i och för sig alltid bra, så det är ingen större överraskning.

Så vem är denna film för egentligen? Vi som är gamla nog att ha upplevt Whitney Houston när det begav sig kan lika gärna hålla sig till Spotify, men kanske kan det vara intressant för en yngre generation? För min del kan det inte bli mer än en tvåa i betyg. En ganska stark sådan, men inte tillräckligt för en trea.