• Originaltitel: Operation Fortune: Ruse de Guerre
  • Speltid (min): 114
  • Release (Bio): 2023-01-06
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-04-03
  • Tagline: In this operation, everyone has a part to play.
  • IMDb: Operation Fortune: Ruse de Guerre

Ett nytt topphemligt och superdödligt vapen har hamnat på svarta marknaden för försäljning och spionen Orson Fortune får uppdraget att ta reda på exakt vad det är för vapen, vem som säljer det och se till att det inte kommer i orätta händer. Till sin hjälp har han en brokig skara med arbetare i form av en ultrasmart hacker, en hårding till ex-soldat och en… filmstjärna?

Tillsammans infiltrerar de en slemmig, kändiskåt vapenhandlare och gör sitt bästa för att rädda världen.

“Operation Fortune: Ruse de guerre” är en ny actionfilm regisserad av Guy Ritchie med Jason Statham i huvudrollen. En välbeprövad kombination som vi sett ett antal gånger nu, så frågan är om de kan bjuda på något nytt den här gången. Svaret är väl ett rungande “Nja”. Vi har definitivt sett detta förut. Statham kör sin vanliga Statham och får fin uppbackning av Aubrey Plaza som hackern Sarah och Josh Hartnett som filmstjärnan Danny Francesco. Vi bjuds även på Cary Elwes som deras uppdragsgivare och inte minst Hugh Grant som den sliskige vapenhandlaren Greg Simmonds.

Det är en stabil actionfilm, även om det stundtals känns som att Ritchie inte var riktigt säker på om han ville göra en actionkomedi eller renodlad action. Det gör att humorn ibland känns lite malplacerad. Underhållande är det i alla fall, och att få se Hugh Grant stjäla varenda scen han är med i är fantastiskt roligt. Denna roll är fjärran från de nervöst klumpiga karaktärerna han så ofta spelat (om än med bravur) och det ser ut som att han hade roligt under inspelningen.

Det blir en stadig trea i betyg.