• Svensk titel: Super Mario Bros. Filmen
  • Originaltitel: The Super Mario Bros. Movie
  • Speltid (min): 92
  • Release (Bio): 2023-04-07
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-08-21
  • IMDb: Super Mario Bros. Filmen

Bröderna Mario och Luigi är i full färd med att lansera sin egen rörmokarfirma hemma i Brooklyn när de under ett jobb sugs in i ett mystiskt rör och hamnar i en fantastisk värld, olik någon annan. Luigi hamnar i en mörk del av denna värld och tas tillfånga av den elake Bowser, medan Mario hamnar i prinsessan Peaches svamprike som hotas av invasion av tidigare nämnde Bowser. Tillsammans ger sig Mario, Peach och den modige lille Toad ut för att stoppa Bowser till varje pris och rädda svampriket och Luigi. På vägen får de bland annat hjälp av självaste Donkey Kong.

“Super Mario Bros. filmen” från Illumination har då haft premiär och det är en underdrift att säga att det gått bra. Den fick den största premiärhelgen för en animerad film någonsin och petade därmed ner “Frost 2” från den platsen. Dessutom är det den mest inkomstbringande filmen baserad på ett tv-spel genom tiderna och här i Sverige har redan över 200 000 biobesökare sett den.

Men är den något att ha då? Jo men det är klart! Det är färgglatt, händelserikt och roligt för både vuxna och små. Har man växt upp med 8-bitars Nintendo och Mario har man en hel del extra att hämta i form av referenser förstås, men jag tror inte att det stjälper filmen om man inte har gjort det. Originalrösterna funkar fint, det blev ju ett hallå när Chris Pratt utannonserades som rösten till Mario, och framförallt den italienska accent han använde sig av i trailern. När man väl ser filmen får man en förklaring till det, om den är 100% OK eller inte ska jag låta vara osagt. Men det spelar ingen roll, för Pratt har inget att sätta emot Jack Black som Bowser, eller ens Seth Rogen som Donkey Kong. Snacka om rätt personer på rätt plats.

Det är ett soundtrack som heter duga också. Förutom välkända Nintendo-teman får vi musik av skilda artister som Bonnie Tyler, A-ha, AC/DC och Run DMC för att nämna några, och det blir man ju glad av förstås.

Jag hade betydligt roligare under filmen än vad jag hade räknat med, och kommer faktiskt sätta en fyra i betyg. Det är inte den starkaste av fyror, men jag kan inte med att sätta ett lägre betyg på en film som roade mig så från början till slut.