• Originaltitel: Babylon
  • Speltid (min): 183
  • Release (Bio): 2023-01-27
  • Release (Blu-ray/DVD): 2023-04-10
  • Tagline: Always make a scene.
  • IMDb: Babylon

Det är 1920-tal och dekadensen i Hollywood är total. Vi snackar regelrättiga orgier med allt vad det innebär, droger och sprit flödar överallt och livet leker. De största producenterna och skådespelarna får allt de vill ha serverat på silverbricka och ingenting är omöjligt.

Det är i denna värld vi får träffa vitt skilda personer som den väletablerade superstjärnan Jack Conrad (Brad Pitt), den hungriga nykomlingen Nellie LaRoy (Margot Robbie) och den karriärsstegeklättrande filmarbetaren Manny (Diego Calva) och följa dem under ett par intensiva år i Hollywood när ljudfilmen gör sitt stora intåg. Det är rått, smutsigt och oförlåtande, och samtidigt fascinerande och skrämmande.

Det tog tid för mig att processa Damian Chazelles “Babylon”. Det är så mycket jag gillar med den (Robbie, Pitt och Calva inte minst) och andra saker jag hade betydligt svårare med (de extremt intensiva trummorna på soundtracket och speltiden på dryga tre timmar). Ett tag funderade jag på om detta inte hade gjort sig bättre som en miniserie på 3-4 avsnitt, men jag kom fram till att en uppdelning hade skänkt publiken andningspauser som förvisso kan behövas men i slutändan skulle bryta det “flow” filmen ändå har. Den behöver vara jobbig för att det ska bita ordentligt.

Filmen är också förbannat snygg att titta på! Scenografi, kostym, ja allt är av högsta klass. Kombinerat med långa tagningar som måste varit ett logistiskt helvete att få till så kan åtminstone inte jag låta bli att imponeras.

Om ni kan hitta tre lediga timmar (sammanhängande helst) i er kalender så gör er själva en tjänst och se “Babylon”. Även om ni stundtals kanske känner att “det här var en onödigt lång och skitig version av ‘Singing in the Rain’”, som jag själv gjorde, så är jag beredd att satsa en liten peng på att ni kommer att se den som något mycket, mycket mer när den är slut.

Rekommenderas, även om jag är fullt medveten om att den inte kommer passa alla.