• Originaltitel: Madame Web
  • Speltid (min): 117
  • Release (Bio): 2024-02-14
  • Tagline: Her web connects them all.
  • IMDb: Madame Web

Ännu en "Spider-Man"-universum-film utan själva Spider-Man har landat på bio. Med en drös nya hjältinnor sammanlänkade i ett mystiskt nät. Som plikttrogen superhjälteälskare får man ju ta en titt.

I serietidningarna och i den tecknade tv-serien var karaktären Madame Web ursprungligen en gammal synsk, kryptisk dam som mest satt och siade om framtiden. Kanske inte en karaktär som man behöver ha som spindeln i nätet i en egen solofilm? Men filmbolaget Sony ska förstås fortsätta mjölka sina spindellicenser efter en småtrist vampyrhistoria ("Morbius") och två hyfsade schizo-"Venom"-rullar med Tom Hardy på meritlistan.

I denna nyversion är Madame Web dock en yngre ambulansförare spelad av kompetenta Dakota Johnson ("50 Shades of snusk"). Huvudkaraktären måste komma underfund med sina synska superkrafter samtidigt som hon försvarar tre framtida Spider-Woman-hjältinnor från ett skoningslöst hot. Det upplägget, tillsammans med djungelflashbacks, är ganska spännande ändå, även om Madame Webs krafter är alldeles för defensiva för att slåss, varpå hon kör på spindelskurken med ett fordon istället - två gånger!

Filmbolaget Sony (inte Marvel-smartare Disney) kan casta med duktiga skådisar och pumpa ut påkostade filmer åt höger och vänster. Fast grundproblemet kvarstår: Vad är poängen med en "Spider-Man"-universum-film utan självaste Spindelmannen? Det blir ofta för ointressant. Och snålt. Det är ju interaktionen mellan kvartersspindeln och sidokaraktärerna man vill se, inte halvt uddlösa filmer med sidokaraktärerna. Dock får vi åtminstone en dos av en ung farbror Ben då han i denna tolkning är ambulanskollega med Cassandra Webb. Hade gärna sett mer av honom i rullen.

Med allt detta sagt tycker jag ändå att filmen är något bättre än sitt rykte. S.J. Clarkson ("Jessica Jones") regisserar utan att trampa i klaveret. De impulsiva tonåringarna är alla tillräckligt intressanta karaktärer och har gemensamt att de är ganska ensamma filurer. Känner främst igen Celeste O'Connor ("Ghostbusters: Afterlife"). Hade dock önskat att endimensionelle skurken Ezekiel Sims, också hämtad från "Spider-Man"-serietidningarna, hade fördjupats mer. Men summan av kardemumman blir ändå en svag trea i betyg. Sevärt för oss fans.

Vi får se om de kommande biofilmerna "Venom 3" och "Kraven the Hunter" kan tillföra något eller inte till Sonys forcerade universum med spindelkoppling. Enda skurkfilmen som riktigt briljerar utan sin superhjälte (Batman) är välgjorda "Joker" på DC-sidan. Som förresten också får en uppföljare i år. Så klart.