• Originaltitel: Bob Marley: One Love
  • Speltid (min): 104
  • Release (Bio): 2024-02-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2024-05-27
  • Tagline: First he changed music, then he changed the world.
  • IMDb: Bob Marley: One Love

Året är 1976 och reggaestjärnan Bob Marley har precis utannonserat att han ska ge en gratiskonsert i Kingston som en gest i fredens tecken att förena folket i ett land härjat av politiska strider och våldsamheter. Under repetitionerna beskjuts bandet och Bob, hans fru Rita och flera bandmedlemmar blir skadas. Konserten blir ändå av, och avslutas med att en ledsen Bob visar sina sår för publiken.

Efter spelningen säger han till Rita att ta med barnen till USA och bo hos hans mamma, medan han själv och bandet reser till London för att jobba med nästa skiva, samt planera en turné där målet är att få spela i Afrika. Samtidigt får vi via flashbacks uppleva Bobs tidiga år.

“Det ska va reggae på sommarn” som den stora skalden sjöng, och visst är det väl så om man tänker efter. Ingen annan musikgenre hamnar så i fokus varje sommar i Sverige för att sedan “glömmas bort” under de mörkare månaderna. Det är klart att det finns riktiga fans som lyssnar på denna musikstil året runt, men antalet människor som likt undertecknad dammar av “Absolute Reggae”, och kanske till och med Marleys samlingsalbum “Legend” och får lite extra gung i stegen när solen kommer fram är betydligt fler. Är man dessutom östgöte kanske man också har ett album med Kalle Baah som hittar fram, vem vet.

Filmen som sådan är i ärlighetens namn inget speciell. Den är gjord enligt en standardmall för biografier, och har sina skavanker. Marley framställs överlag som en frälsare, dock med brister, men med tanke på att varenda överlevande familjemedlem listas som producenter kan man ändå misstänka att det allra värsta sopats under mattan, lite grann som var fallet med “Bohemian Rhapsody”.

Musiken är det dock inget fel på, och hade jag sagt att jag inte favoritmarkerat “Legend” på Spotify nu hade det varit en lögn.

Filmen i sig är en svag tvåa, men musiken lyfter ett snäpp och det slutar på en svag trea istället.