• Release (Bio): 2023-12-01
  • Release (Streaming): 2024-06-01
  • Streamingplattform: Netflix
  • Tagline: Postwar Japan. From zero to minus.
  • IMDb: Godzilla Minus One

Recension - Streaming

Under andra världskrigets sista dagar landar kamikazepiloten Shikishima på ön Odo och hävdar att hans plan inte fungerar som det ska. Teknikerna kan inte hitta något fel på planet, och inser snart att Shikishima helt enkelt tappat gnistan och inte klarar av att slutföra sitt självmordsuppdrag. De hinner dock inte diskutera det något vidare innan de attackeras av ett gigantiskt monster som dödar alla utom just Shikishima och chefsteknikern Tachibana innan det återigen försvinner.

Efter krigets slut återvänder Shikishima till Tokyo bara för att mötas av nyheten att hans föräldrar dog under en flygräd. Den före detta grannen Sumiko förlorade sina barn under samma attack, och anklagar till en början Shikishima för detta, då “han fegade ur” och svek sitt land.

Vandrande genom ruinerna får Shikishima plötsligt en bebis i händerna från en kvinna som jagas av en grupp människor. Förvånad blir han sittandes en lång stund med detta barn i famnen innan han börjar gå från platsen. Kvinnan möter upp honom och förklarar att det inte är hennes barn, utan en föräldralös flicka hon hittat i ruinerna. De bestämmer sig för att försöka bygga sig ett litet hem och ta hand om varandra, kanske till och med skapa ett nytt liv tillsammans.

Det går ett par månader. Shikishima har hittat ett jobb som minröjare som visserligen är väldigt farligt men som ger tillräckligt med pengar för att ge tak över huvudet och mat på bordet för de tre. Han lider dock fortfarande av PTSD från krigstiden, och det blir inte bättre den dag då monstret från Odo dyker upp igen, den här gången ännu större och på väg mot Tokyo. Det är Godzilla…

YES! Det är så här man gör det! Den “riktiga” Godzilla är tillbaka, och det med en riktig höjdare till film som nyligen smögs upp på Netflix. Jag har uppskattat de amerikanska filmerna också, men där Hollywood skapar monsterspektakel och slänger in lite människor som en eftertanke fortsätter Toho att skapa riktiga filmer med människor i fokus och med Godzilla som en del av helheten. “Godzilla Minus One” är ett krigsdrama, och skulle med några enkla manusändringar fungera helt utan Godzilla.

Jag njöt filmen igenom, och när jag i efterhand läser att filmen bara kostade 15 miljoner dollar att göra (som jämförelse kostade nya “Godzilla x Kong: The New Empire” 135 miljoner dollar) kan man inte bli annat än imponerad. Visst, CGIn är inte perfekt i hela filmen, men Godzilla har aldrig sett coolare ut.

En solklar och stark fyra blir det i betyg.