Prinsessan Mononoke

• Svensk titel: Prinsessan Mononoke
  • Originaltitel: Mononoke-Hime
  • Speltid (min): 128
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-03-07

Skillnaden på att göra vanlig film och animerad är att i den senare är du inte längre bunden inom verklighetens ramar. Du hamnar en sorts Matrix-liknande värld där - vilket brukar vara ett vanligt filmbudskap - dina drömmar kan bli en absolut verklighet. Du kan verkligen göra precis vad du vill - bara budgeten tillåter. Du kan plocka ut dina drömmar ur huvudet och dela dem med världen. Och aldrig har drömmarna varit så andlöst vackra som i "Princess Mononoke".

Ett monster, en demon förgiftat av hat rusar mot Ashitakas by. Efter att försökt få det att stanna blir prinsen till slut tvungen att döda den sargade varelsen och blir under den korta kampen skadad. Giftet från varelsen börjar sprida sig i hans arm. Byns visa kvinna säger att han snart kommer att dö av giftet. Att varelsen var ett vildsvins-gud som blev galen av den hjärnkula som låg begraven djupt i hans kött. Svaren på var kulan och giftet kommer ifrån finns i väst. Du måste ge dig av nu, säger hon. Innan giftet sprider sig i hela din kropp och dödar den. Så den unge mannen ger sig av samma kväll, genom skogarna, genom det medeltida Japan, mot landet i väster där oroligheter bubblar.

"Princess Mononoke" är en anmärkningsvärd film. Den innehåller inte bara storslagna episka bilder och musik utan även en story och dialog som de flesta biobesök - animerade eller inte - saknar.

Istället för att luta sig mot korkade endimensionella förenklingar där nån är god och nån är ond plockar den istället in den mångfasetterade verkligheten på duken. Alla har sina motiv att slåss mot varandra i den här filmen och alla tror att de själva har rätt. Precis som i riktiga krig. Dialogen är lika intelligent som i "Fight Club" eller "Sjätte Sinnet".

Men den har inte riktigt det där lilla extra som pressar den over the top. Det både "Fight Club" och "Sjätte Sinnet" hade. Det som det enda animerade mästerverket jag har sett - "JärnJätten" ! - hade.

Du ska ändå självklart försöka leta upp den här filmen via virtuella eller vanliga video & dvd-butiker. Det är nästan ett mästerverk och då såg jag bara den på teven - hade det varit på den stora vita duken där filmen verkligen hör hemma tror jag det hade blivit full pott.

Henrik Edberg