Cherry Falls

• Svensk titel: Cherry Falls
  • Originaltitel: Cherry Falls
  • Speltid (min): 90
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-07-17

Det är en oskriven regel för slasherfilmer – den mest oskuldsfulla tjejen är den som överlistar mördaren, och de som har sex är de självklara offren. Men i ”Cherry Falls” vänder man på det hela och nu är oskulderna mördarens måltavlor medan de som ”gjort det” går säkra.

Ett ungt par, båda high school-studenter, blir brutalt mördade vid en utsiktsplats där de parkerat bilen. Den lilla staden ”Cherry Falls”, där morden utfördes”, är omskakad och paniken sprider sig betydligt efter ytterligare ett mord. Tack vare en ledtråd får polisen veta att mördaren enbart vill ha ihjäl oskulder, och när ungdomarna får veta det planeras det så klart ett party som ska avslutas med att alla ska få ha sex så att de inte längre svävar i fara. Men hinner de genomföra det innan mördaren dyker upp?

När jag först hörde talas om ”Cherry Falls” lät det som om det kunde bli någonting bra. Att leka med regler, som då till exempel detta med oskulder och deras givna roll i slashergenren, är intressant. ”Scream” lyckades helt och hållet och blev en perfekt blandning av spänning och ironi. Men ”Cherry Falls” är ett klockrent bevis på att en rolig idé inte är samma sak som en bra film.

”Cherry Falls” blev istället en tråkig film där allt följer handboken ”Så här gör du en slasherfilm”. Kapitel efter kapitel har plankats – en ung tjej struntar i att tända ljuset då hon letar efter en kompis i den mörka korridoren, karaktärerna är de där vanliga stereotyperna, morden är kopplade till något hemskt som hände för många år sedan, och så det där med mördaren… Har du sett någon slasherfilm tidigare så kan du innan den första halvtimmen passerat lista ut vem som ligger bakom morden. Detaljer som ska förvirra oss gör oss istället mer säkra på mördarens identitet och när han/hon förklarar varför morden begås undrar man hur inkompetent manusförfattaren egentligen är (okej, inte bara på grund av motivet, utan hela filmen) – var det den bästa lösningen de kom på?

Michael Biehn (”Aliens”, ”Terminator”) spelar sheriffen, och har återigen gått med på att göra en kass rulle. Huvudrollsinnehaverskan Brittany Murphy (”Clueless”) är duktig och det är kul att se den tanige DJ Qualls från ”Road Trip” i en liten roll som blyg kille. Utöver dessa är det bara tråkiga skådespelare, inklusive Jay Mohr som jag aldrig tyckt varit särskilt bra. En annan sak som kan nämnas är att filmen är regisserad av Geoffrey Wright – samme man som gjorde ”Romper Stomper” med bl a Russell Crowe!

Förresten, Wright skulle efter ”Cherry Falls” lätt få en hyfsat stor roll om någon bestämde sig för att göra en film där mördaren var ute efter regissörer som gjort stinkande slasherfilmer.

Jörgen Hansson