Uteliggarn

• Svensk titel: Uteliggarn
  • Originaltitel: Uteliggarn
  • Speltid (min): 13
  • Tagline: Jaga aldrig ett byte om du inte vet vem det är!

Två rikemansslynglar är ute efter den ultimata kicken. De erbjuder en uteliggare 15000:- om han kan ta sig genom skogen levande. Han får fem minuters försprång innan killarna kommer efter, beväpnade och beredda att döda. Kommer han att klara sig?

Ni känner igen det här va? Det är tyvärr just storyn som sänker betyget på den här filmen till en trea, det har helt enkelt gjorts så många gånger förut (”Hard Target”, ”Surviving the Game” m fl). Eftersom man redan har sett flera liknande filmer blir det lite väl förutsägbart.

Därmed inte sagt att filmen är dålig, tvärtom! Det är genomgående bra foto med intressanta kameravinklar och åkningar, kanske aningen för många korta slowmotion-avsnitt för min smak. Klippningen kan man inte heller klaga på, det märks att filmmakarna vet vad de sysslar med. Ett bra original-soundtrack av Peter Derenius hjälper till att fånga stämningen. Det blir faktiskt ett stort plus till ljudet i helhet, man kan utan problem höra alla repliker klart och tydligt. Låter kanske självklart men det är alltför ofta det felar på den punkten i independentvärlden. Mitt enda aber vad gäller ljudet är att filmen var i mono samt att ljudet klippte lite vid ett tillfälle, men jag tror att det bara gäller mitt exemplar.

Skådespelarna då? Ja, då det inte var speciellt många repliker i filmen är det svårt att bedöma förmågan att leverera dessa. Men de få som fanns var helt klart godkända. Inte helt otippat när det gäller den här genren så är rollerna mer fysiska och det bjöds på ett och annat slagsmål. I sådana här lägen är det alltid lätt att det blir riktigt töntigt a la ”Batman”-serien från 60-talet, men ”Uteliggarn” klarar sig med beröm från den stämpeln också.

”Uteliggarn” bjuder på 13 minuter underhållning av det enklare slaget. Här finns det inga djupa tankar och funderingar utan ren och skär action i gammal ”hederlig” stil. Jag gillar den!

Mer information om filmen och hur ni kan få tag i ett eget exemplar finns på Panasanfilm’s officiella hemsida, http://www.angelfire.com/art/panasan1.