• Svensk titel: Conspiracy.com
  • Originaltitel: Antitrust
  • Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 2001-06-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-10-24
  • Tagline: Who's Watching You?

Delvis är ”Conspiracy.com” skrattretande förutsägbar. Det krävs t.ex inte mer än en promo-plansch för att lista ut att sliskige Bill Gates klonen Gary Winston är hänsynslös och antagligen inte nåt vidare snäll. Något som filmmakarna har fått för sig är en stor överraskning och vill tårta rakt i ansiktet på oss en bit in i thrillern. Lyckligtvis är filmen ibland också oförutsägbar.

Historien i korthet : Först har vi Bill-kopian Gary. Han är karismatisk, genial osv. Han vill starta upp ett nätverk av satelliter som heter Synaps – Bill skulle verkligen inte använt ett sånt tråkigt namn – vilket man använder till revolutionerande kommunikation. Typ man kan kolla på tv i telefonen om man har en bild-mobil - annars är det ungefär som Internet. Han har problem som måste vara lösta väldigt snart. Välkommen in, Milo Hoffman, datageni och huvudperson i filmen ! Som snart ska upptäcka att allt inte står rätt till i microslavarnas huvudstad.

Ryan Phillippe gör bra ifrån sig som supersmart wunderkid här. Något Tim Robbins har svårare med. Rachael Leigh Cook är självklart med – hon och Sean William Scott ligger bra till för Samuel L Jacksons WorkaholicAward i ungdomsklassen i år – i sin vanliga - något sega - roll som svarthårig, småskum flicka med problem.

Vad finns det mer att berätta? Jo, två saker som hjälper ”Conspiracy.com” duktigt är ett trevligt soundtrack och en god dos spänning av modell helvetes-satan-måste-ladda-ner-superhemliga-saker-till-disketten-men-det-är-bara-klart-till-70%-och-här-kommer-nån ! Fast filmen här och där framstår som en beta-version av vad som egentligen borde vara slutprodukten väger fördelarna i slutändan något mer än nackdelarna. Ännu en knäsvag trea till en sommar som verkar bli full av dem.

Henrik Edberg