Minority Report

• Release (Bio): 2002-07-03

Steven Spielberg tar återigen an sig uppgiften att försöka skildra vår framtid, i sin förra film A.I var det robotar som stod för handlingen och kritiken lät dela på sig. Denna gång ger han sig inte lika långt in i framtiden utan stannar vid år 2054 och nu är det vanliga människor i ett kanske inte så vanligt rättsystem som storyn förlitar sig på. Tom Cruise gör sin första film tillsammans med Spielberg, en film med en salig blandning av film-noir, action, thriller, drama och Sci-Fi. Filmen är baserad på en bok av Philip K. Dick vars tidigare verk som blivit film är bl.a. Blade Runner, så spänn fast er och avnjut en film som ni sent kommer att glömma.

I huvudstaden Washington sker ett experiment sedan 6 år tillbaka då antalet mord ökat drastiskt runt om i landet, en ny polisenhet kallad ”Pre-crime” (Före brott) har lyckats fått ner antalet mord i huvudstaden till noll. Detta tack vare tre stycken personer som är fastkopplade och nerdrogade i något som liknar en bassäng. Dessa tre personer som lever i symbios med varandra har en unik egenskap som avlats fram av misstag tack vare nya droger som nått gatan (barn till missbrukare), tillsammans kan de tre se in i framtiden. De syner de har kommer fram genom hemska mardrömmar som sedan polisenheten får fram genom avancerad datateknik. När de ”synska” personerna drömmer och ett nytt fall är på intåg så droppar först en träboll ner med offrets namn på, strax därefter kommer ett likadan boll med mördarens namn inskrivet på. Genom dessa bilder och namn drar poliserna sedan slutsatser om vilka offer och mördaren är och kan därför gripa mördaren innan själva brottet ägt rum.

År 2054 när en process för att få ”Pre-crime” landsomfattande håller på för fullt så skickas en övervakare (Colin Farell) till polisenheten för att se om den har några brister, för ett sådant här projekt måste vara absolut felfritt för att inte behövas läggas ner.

John Anderton (Tom Cruise) den kanske mest skickliga polisen i ”Pre-crime” har följt och arbetat med projektet sedan starten och är övertygad att systemet är något som borde bli landsomfattande. Han har vissa problem med den nya övervakaren Danny Witwer (Colin Farell) som verkar kritisk, inte mot experimentet men mot John som Danny tror sig kunna vara den felande länken i projektet.

En dag så droppar en boll ner på ett offer och ett på mördaren, John som börjar att sorla ut det viktigaste av vad drömmarna ger honom får sin livs överraskning. Bilderna visar honom med en pistol skjutandes en annan man och på bollen med mördarens namn på står det John Anderton. I ett system som vart felfritt under hela sin verksamma tid och ett system som John levt under i sex år är nu emot honom. Han måste nu hålla sig undan för sina kollegor som jagar honom samtidigt som han måste ta reda på vem denna man är han ska mörda, en man han aldrig tidigare träffat.

Steven Spielberg är en man som aldrig slutar att överraska, hans förra film A.I imponerade stort på mig och när jag bänkade mig i biomörkret denna gång var förväntningarna stora. Han skulle snart visa mig att han kunde leva upp till dem och ganska så snart så förstod jag att vad jag såg på bioduken vart något som sällan skådats på film, ja något liknande har jag faktiskt aldrig sett.

Hans futuristiska syn på framtiden rent estetisk är en fröjd för ögat och stimulerande för hjärncellerna, medan hans polare George Lucas använder sig av sina penisförlängareffekter så låter istället Spielberg dem att komplettera och fördjupa historien. också hans känsla för detaljer är något som utökar och ger hela filmen en atmosfär.

Han vågar utmana publiken, jag menar hur töntig låter inte historien egentligen? Men istället så blir det en mans resa vi får följa, en hjälte med personliga problem och oväntad mänskligt porträtterad av en lysande Tom Cruise som gör att vi blir otroligt indragna i vad som sker.

Förutom att Minority Report är ett mästerverk rent tekniskt så fungerar den otroligt bra trots sin vilda blandning av genrer. Actionscenerna är intensiva utan att de överdrivit, den lilla men mycket lyckade komiska sidan är väldigt bra, dramat är medryckande och thrillerbiten är extremt spännande.

Det som gör att man sitter fastnaglad är det faktum att vi vet lika lite som John, man tvivlar, hoppas och har svårt att förstå, precis som huvudrollsinnehavaren. Alltså ett mycket välskrivet manus.

Man kan nästan kalla Minority Report en modern ”Jagad” rent thrillermässigt, där slutar också alla likheter med andra filmer. Så vill ni uppleva något ni aldrig upplevt på bio tidigare så spring och besök biografen nu, en film som aldrig slutar att överraska, precis som Spielberg, hoppas bara han fortsätter med det.

”Små grodorna, små grodorna är lustiga att se…”

Johan Lindström