Chronicles of Riddick, The

• Svensk titel: Chronicles of Riddick, The
  • Originaltitel: Chronicles of Riddick, The
  • Release (Bio): 2004-08-20
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-12-15

Vin Disel är och förblir allt utom årets största actionfigur som man vill påstå i PR-kampanjen. Han är oh förblir ett hopplöst fall i bästa (värsta?) Costner-anda. Uttryckslös, utan någon som helst utstrålning och oförmögen att säga ett ord på ett trovärdigt sätt. Filmen i sig är en blandning av "Stargate" och "Star Wars" och innehåller dessa filmers alla sämsta ingredienser. Men visst, det finns även bra saker.

Jag imponerades stort av vissa specialeffekter som i mina ögon såg tämligen väl genomarbetade ut och skänkte filmen en ordentlig sci-fi-känsla. Miljöerna är snygga och påminner ofta om den tredje installationen av "Alien". Visserligen var det ett tag sen jag såg "Pitch Black" men jag vill minnas att den innehöll vissa skrämseleffekter. Alltså lite av en thriller eller skräckis. I uppföljaren blir man aldrig rädd. Borta är de hemska monstren och istället har man ersatt dem med mänskilga soldater i riktigt fula uniformer och det hela förvandlas till en taskig "Star Wars"-kopia som irriterar mer än underhåller.

Manuset är förluffande ytligt och egentligen behöver man nog vara antingen urknäpp eller ett geni för att se någon som helst logik i historien. Den rör sig inom området osannolikt vilket bara blir fånigt. Jag hör till dem som direkt avfärdar något som är snyggt på utsidan men saknar det mesta av värde på insidan.

Även om jag flera gånger skakade på huvudet och tittade på klockan så kunde jag emellanåt som sagt även låta mig imponeras. Det skithöga ljudet i biosalongen bidrog naturligtvis till att förstärla specialeffekterna som annars är den enda behållningen. Och vad Judi Dench gör i "Chronicles of Riddick" är för mig en gåta. Hon ska hålla sig till filmer med klass och kvalité, inget annat....

Jesper Isaksson