Cross of Iron

• Svensk titel: Cross of Iron
  • Originaltitel: Cross of Iron
  • Speltid (min): 133
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-04-04

Antalet amerikanska andravärldskrigsskildringar som filmats är legio, men antalet som sätter tyska soldater och deras upplevelser i fokus är desto färre. En av dem som faktiskt finns är ”The Iron Cross”, eller ”Järnkorset”. Det är en rå, allt annat än romantiserad skildring av livet i de tyska skyttegravarna i regi av legendaren Sam Peckinpah. Med Peckinpah bakom kameran förväntar man sig kanske en viss typ av film; våldsamt, gott om explosioner och massiva squibbar samt en hel del slowmotion. Allt detta återfinns i ”The Iron Cross”, som i många aspekter känns precis som en klassisk western.

I rollerna ser vi bland annat James Coburn som sergeant Steiner, en hårdnackad soldat som kämpar för sitt och sina soldaters liv, inte för nazistpartiet. Hans likasinnade befäl spelas av James Mason och David Warner. Till detta helvete kommer den nye bataljonschefen Stransky (spelad av Maximilian Schell), helt ovan vid stridens hetta och mest av allt ute efter det åtråvärda Järnkorset, den medalj som delades ut till soldater och befäl som gjort extraordinära insatser i strid. Han blir inte direkt någon idol hos vare sig Steiner eller hans befäl.

”The Iron Cross” innehåller som ovan nämnt ingen som helst romantisering av krig, utan målar istället upp det helvet som kriget innebar även för tyska soldater. Det är farligt lätt att glömma bort att inte alla tyskar var nazister, utan många av de stridande var tvångsinkallade män som helst av allt ville bort från eländet.

Detta är Peckinpah i högform, och med James Coburn i huvudrollen kan det inte bli annat än en riktig machorulle som utan tvekan genererar hår på bröstet. Men det är samtidigt mycket mer än så. Detta är en film som jag rekommenderar varmt till alla över 15 år.