Du går mig på nerverna - analysera mera

• Svensk titel: Du går mig på nerverna - analysera mera
  • Originaltitel: Analyze That
  • Release (Bio): 2003-01-31
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-07-23
  • Tagline: Back in therapy

I vanlig ordning när något blir succé så tar det inte lång tid innan en uppföljare brukar komma. 4 år efter ”Analysera mera” kommer dess uppföljare. Båda huvudrollerna spelas återigen av De Niro och Crystal och bakom kameran står samma regissör, Harold Ramis.

Paul Vitti (De Niro) den stora ledaren inom maffian sitter nu i fängelse. Gentemot hans medfångar visar han ett hårt yttre men någonting har hänt. Som vanligt är det några som vill döda honom så han lever under konstant press. Pressen gör att han mer eller mindre hamnar i psykos. Vakterna hittar honom sjungandes ur musikalen ”West side story” i tre dagar. Oroliga för vad som har hänt så tillkallas hans psykolog och tillika vän, Ben Sobel (Crystal). Sobel ska försöka hjälpa honom med hans problem samtidigt som han ska försöka få Vitti att anpassa sig till det normala livet, vilket bl.a. innebär 9-17 jobb.

Där dess föregångare hade ett mycket välskrivet manus så får denna uppföljare som i så många andra fall ta det materialet som inte platsade i ettan. Det gör att det i många fall känns ganska så tamt och att manuset inte alls hänger med. Manusförfattarna har försökt piffat upp det lite med att slänga in lite parodi på ”Sopranos” vilket fungerar helt okej. De Niro gör film som aldrig förr men han är fortfarande otroligt duktig och Crystal har en perfekt komisk tajming och tillsammans fungerar dem mycket bra. Men dem har inte mycket att arbeta med och det blir tydligt påtagligt ju längre filmen lider.

Egentligen är det inte mycket som skiljer den här filmen från ”Mr. Beans” långfilmsdebut. Humorn bygger på samma problematik där missanpassad individ ska försöka anpassa sig till det normala livet men allt går fel. Stundtals rolig men i det långa loppet tröttsamt.

Johan Lindström