Pitch Black

• Svensk titel: Pitch Black
  • Originaltitel: Pitch Black
  • Speltid (min): 108
  • Release (Bio): 2000-05-12
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-12-15

Jag skulle gå och se Gladiator på bio. Det var slutsålt och det enda som erbjöds i stället var Pitch Black. Jag mindes, att jag en gång ramlat in på filmen internetsajt och där lät jag mig imponeras av den snygga layouten och den mångsidiga funktionaliteten. Alltså köpte jag en biljett och steg in i salongen. Inklusive mig fanns där en person. Vad ska detta nu betyda? Är filmen så usel att jag får finna mig i att sitta i biosalongen helt ensam?

Svaret är ett rungade och helt säkert NEJ! Jag satt och höll på att skita ner mig av skräck. Nåja, där tog jag i något, men faktum kvarstår: Jag värderar denna film lika högt som ”Alien”. Nästan.

Vad är det som gör filmen så bra att den hamnar här i Guiden för Bra Film? Vi talar om atmosfär, en känsla av olustighet och krypande skräck. Vi talar om action i stora mått och vi talar om en fotografiskt explosiv och annorlunda produkt. Det finns ett standardmanus, men det finns också rikligt av tvära kast. Vi har en ensemble av duktiga skådisar med Vin Diesel i spetsen. Och vi har aliens av det slaget som man inte vill möta vare sig i totalt mörker eller mitt på ljusan dag.

Ändå är detta en produkt som skapats med småpengar. Jämför vi Pitch Black med exempelvis ”MIB” så är budgeten på denna endast en tjugondel av ”MIB”s. Syns det? Icke sa Nicke! Specialeffekterna är mycket bra och fotot på planeten med flera solar är snyggt överexponerat hela tiden. Tills…! Mörkret kommer. Och i mörkret finns en massa obehagligt skit som man helst inte vill befatta sig med.

OK, det finns en hel del i filmen som kunde ha varit bättre. Manus kunde ha varit smartare, klichéerna kunde ha lätt undvikits och pälsgubbarna i mörkret kunde ha varit originalare. Men man måste komma ihåg, åter igen, att vi har att göra med en relativt billig produktion där avkastning är en viktig del av filmarbetet i det hela. Pengarna styr och då man har dåligt av den sorten, tenderar slutresultatet vara ett hopkok av kompromisser och produktionstekniska knep.

I vilket fall som helst är filmen sevärd och jag tror att denna kommer att sätta sig i topp hos många skräck- och sci-fi fantaster. Det ryktas om en fortsättning och jag kan bara hoppas och be att den blir lika bra. Något som knappast kommer att hända för nu har filmmakarna gott om pengar att strö omkring sig. Visst! Pitch Black blev en succé oavsett vad de petiga James Cameron och Ridley Scott dyrkarna säger och tycker.

Jag tycker att du ska se filmen!