• Svensk titel: xXx
  • Originaltitel: xXx
  • Speltid (min): 124
  • Release (Bio): 2002-10-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-04-02
  • IMDb: xXx

Xander ”X” Cage (Vin Diesel) är en adrenalinsökande extremsportare, som gör vansinniga stunts och visar upp sina bedrifter via nätet. När han hamnar i trubbel med myndigheterna för tredje gången, får han ett alternativ av CIA. Antingen sitter han av de åren han förtjänar i fängelse, eller så genomför han ett uppdrag som infiltratör i en rysk terroristgrupp i Tjeckien. Det befaras att terroristerna har lagt beslag på ett biologiskt vapen som skulle kunna utplåna befolkningarna i storstäder. Eftersom CIA förlorat fem agenter och tiden börjar bli knapp, tänker man att en man som gjort sig känd för att tänja på lagar, skulle klara av detta galant och med tanke på möjligheterna X har, ställer han motvilligt upp.

Kombinerar man ”Nikita” och ”Mission Impossible”/James Bond, och lägger till en rejäl dos sanslösa extremsportsekvenser, har man ”XXX” i kubik. Själva vill filmmakarna påstå att det här är vad James Bond borde vara idag. Precis som samma filmmakare talade sig så varma om bilscenerna i förra årets ”The Fast and the Furious”. Dessvärre var jag inte imponerad då och det är jag inte nu heller.

Man har sett liknande scener förut. Man har sett dem göras bättre. Nu menar jag inte att de skulle vara lama här – tvärtom. Fallskärmshopp, snowboarding i en lavin, tunga vapen, sportbilar, mc-stunts och explosioner finns det massor av. Men det är aldrig någonsin spännande. Fysikens lagar trotsas alltför mycket för att man någonsin skulle komma i närheten av att få för sig att protagonisterna skulle vara i någon slags fara. Allt går alldeles för lätt hela tiden – nästan som om X var en superhjälte.

Och historien är inget nytt under solen. Bitvis är det till och med riktigt korkat. En cigarett är inte tillräckligt varm på håll, att en värmesökande missil skulle sikta sig mot det hållet. Särskilt inte i ett rum fyllt med spotlights. Vill man undvika att synas i snö, är det inte bättre att vara vitklädd än svart? Och många actionscener skulle kunna lösas mycket enklare om protagonisterna bara skulle tänka lite längre än näsan räcker.

Men, men. Att helt bortfärda filmen kan jag inte göra. Ett visst underhållningsvärde fann jag, men ärligt talat tror jag att den kommande Bondfilmen kommer att göra actionfantasterna betydligt nöjdare.

Nikita Averin Kronlund