• Svensk titel: Highlander II: The Quickening - The Renegade Version
  • Originaltitel: Highlander II: The Quickening
  • Speltid (min): 110
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-11-05
  • Tagline: It's a kind of magic.

“Highlander II: The Quickening”. Det är vad filmen heter, men den kunde lika gärna heta “Highlander II: Vilken jävla soppa”.

Jag kommer ihåg första gången jag såg ”Highlander II: The Quickening”, det borde ha varit 1991-92 när den släpptes på svensk hyr-VHS. Då jag tyckte att den första filmen var riktigt hygglig förväntade jag mig att uppföljaren skulle vara något liknande. Istället blev det en ”vad i helvete?”-upplevelse som till denna dag ännu inte har matchats. Helt plötsligt var Connor MacLeod, Ramirez och alla andra immortals utomjordingar, hitskickade i exil från planeten Zeist! WTF, som kidsen säger...

Denna detalj, tillsammans med en usel handling som på intet sätt passar in i ”Highlander”-myten gjorde att filmen fick ett minst sagt svalt emottagande. Regissören själv, Russell Mulcahy, hatade filmen så mycket att han lämnade premiärvisningen efter femton minuter. Tydligen hade inflationen i Argentina, där filmen delvis spelades in, skenat iväg så till den grad att den involverade försäkringsbolaget började styra och ställa med produktionen för att göra den typ av film som de trodde skulle dra in mest pengar.

Mulcahy kunde flera år senare gå tillbaka och klippa om filmen. Resultatet blev ”Renegade version – Director’s Cut” som rättade till flera, om än inte alla, problem med ursprungsversionen. Borta var nu alla antydningar till planeten Zeist och scener hade tagits bort, lagts till och bytt plats. Denna version fick ett betydligt respons från fansen, men det är fortfarande en väldigt bristfällig produktion. All redigering har skapat nya problem i form av klaffel i mängder. Då flera olika kampscener klippts ihop är det inte ovanligt att MacLeod själv växlar mellan olika typer av svärd i en och samma fight och det är bara en liten detalj.

Skådespeleriet är inte mycket att prata om. Christopher Lambert är precis lika stel och skittråkig som alltid, och Sean Connery ser lätt lidande ut och undrar nog lika mycket som vi vad fan han gör där. MacLeods nya kvinna spelas av Virginia Madsen som gör en mycket blek insats. De enda som är någorlunda intressanta är huvudskurken general Katana, spelad av Michael Ironside. Visst, det är överspel som heter duga och en ganska klichérik karaktär men jag är en sucker för Ironside. Det är också kul att se John C. McGinley (Dr Perry Cox i ”Scrubs”) i en relativt tidig roll som ondskefull bolagsboss.

När Orvar Säfström å Filmkrönikans räkning recenserade director’s cut versionen av sin favoritfilm ”Alien” sa han att han föredrog originalet alla gånger, och att filmen i den nya versionen var ”lite mindre bäst”. Jag skulle kunna säga något liknande om ”Highlander II: The Quickening – Renegade Version”; den är lite mindre sämst.